Ökat intresse för bundna bolåneräntor under november

Andelen som väljer rörliga bolåneräntor är fortfarande hög men under november har intresset för bundna bolåneräntor ökat. Det är främst den tvååriga bolåneräntan som lockat många. Det visar SBAB:s månads-statistik över nyutlåningen till privatkunder.

Rörlig boränta fortsätter att vara populärast, även om andelen bolån med rörlig ränta (1 och 3 månader) minskade från 82 procent i oktober till 78 procent i november.
Andelen med korta bindningstider (1-4 år) ökade från 16 till 21 procent medan andelen med långa bindningstider (5-10 år) minskade från 2 till 1 procent.

Under november har räntorna gått ned med omkring 0,7 procentenhet jämfört med genomsnittet för oktober. Förväntningarna på kraftiga räntesänkningar från Riksbanken medför att många valt rörliga bolåneräntor. Den tvååriga boräntan har dock legat i genomsnitt 0,9 procentenhet under den rörliga boräntan, vilket har medfört att en del försiktiga hushåll valt denna bundna boränta. Andelen nytecknade lån med tvåårig bindningstid har därför ökat från 11 procent i oktober till 17 procent i november.

– Om förväntningarna på kraftiga räntesänkningar från Riksbanken slår in så bör rörliga bolåneräntor vara att föredra. Skillnaden mellan rörliga och bundna bolåneräntor är dock i dagsläget sådan att bundna räntor kan ses som en relativt billig försäkring mot obehagliga överraskningar, säger Tor Borg, ränteanalytiker på SBAB.

Andelen bolån med rörlig och bunden ränta för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

(FÖR GRAFIK SE PDF)

Anm: De streckade linjerna avser genomsnittet från 2000 och framåt.

Val av bindningstid görs när ett nytt lån tecknas och sedan även när villkoren ändras. Villkorsändringar sker när tidigare bindningstid löper ut, vid rörlig ränta ändras villkoren dock i regel endast en gång om året. En jämförelse mellan de bindningsval som görs vid nyteckning respektive villkorsändring visar att valen ser ungefär likadana ut. Villkorsänd-ringarna har dock haft ett större inslag av rörlig ränta, de senaste åren. Så var även fallet i november då 89 procent av villkorsändringarna gjordes till rörlig ränta, att jämfö-ra med 78 procent av nyteckningen.

– Både nya och gamla låntagare fortsätter att i högre utsträckning än tidigare välja rörlig ränta. Riksbankens kommande räntesänkningar kan därför komma att få större stimule-rande effekt på hushållens ekonomi än vanligt, säger Tor Borg.

Val av bindningstider för SBAB:s utlåning till privatkunder under november

(FÖR GRAFIK SE PDF)

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2006 2007 sep-08 okt-08 nov-08
Rörlig 1-3 mån 67 54 81 82 78
Bunden 1-4 år 21 28 16 16 21
Bunden 5-10 år 12 18 3 2 1
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100.
Statistiken för senaste månaden är preliminär.

För mer information, kontakta:
Tor Borg, ränteanalytiker SBAB
E-post: tor.borg@sbab.se