Osäkra ekonomiska utsikter ger låga räntor

Risken för en ny djup internationell ekonomisk kris har återigen ökat. Den fördjupade Eurokrisen och sämre konjunktursignaler innebär sänkta tillväxtprognoser för omvärlden. BNP-tillväxten i den svenska ekonomin väntas bli svaga 0,6 procent i år men återhämta sig till 2,2 procent nästa år. Vi räknar med att Riksbanken håller styrräntan oförändrad på 1,5 procent fram till början av 2014 men skulle förutsättningarna försämras så är inte steget till räntesänkningar långt borta.

Den statsfinansiella krisen i euroområdet fortsätter att förvärras och påverkar hela den globala ekonomin. Riskerna för mycket negativa scenarion har ökat igen. Vårt huvudscenario är dock att vi är på väg mot en lågkonjunktur och inte en ny global recession. Mycket hänger dock på vilka ekonomisk-politiska beslut som fattas (eller inte fattas) framöver. Euroekonomin väntas uppvisa negativ tillväxt i år och endast marginell tillväxt nästa år. Även i USA och andra västländer blir tillväxten svag. Tillväxtländerna väntas stå emot nedgången lite bättre men även i Kina dämpas tillväxten något.

– Det internationella läget är ytterst osäkert och riskerna är stora. Även om eurokrisen inte skulle förvärras så kvarstår långsiktiga problem med statsfinanserna i många länder. Det är svårt att se några positiva tecken i omvärlden för tillfället, säger Tor Borg chefsekonom på SBAB Bank.

Den svenska BNP-tillväxten väntas bli 0,6 procent i år, vilket är en nedskrivning sedan föregående prognos i mars. Under 2013, när omvärlden står på stadigare ben, återhämtar sig den svenska ekonomin och tillväxten blir 2,2 procent. Inflationstrycket fortsätter att vara lågt, både faktisk och underliggande inflation väntas ligga mellan 1 och 2 procent. Arbetsmarknaden väntas klara den låga tillväxten förhållandevis bra, antalet sysselsatta varken minskar eller ökar och den öppna arbetslösheten håller sig mellan 7,5 och 8 procent.

– Det står och väger för den svenska ekonomin. De försämrade exportutsikterna har hittills balanserats av en ganska stark inhemsk ekonomi. Men fortsätter omvärlden att försvagas ytterligare så kommer Sverige att dras med, trots våra goda förutsättningar, säger Tor Borg.

Till skillnad mot räntemarknadens förväntningar om sänkt styrränta så räknar vi med att Riksbanken håller styrräntan oförändrad vid nästa räntemöte i början av juli. Anledningen är dels att styrräntan redan är historiskt låg och att det kan finnas anledning att spara på krutet och dels att Riksbanken drar sig för att stimulera hushållens låneefterfrågan. Vi räknar också med att den långsamma återhämtningen innebär att styrräntan hålls oförändrad fram till början av 2014.

– Mest sannolikt är att det inte blir fler räntesänkningar från Riksbanken men att det dröjer länge innan det blir aktuellt med höjningar. Steget till en eventuell räntesänkning i juli eller september är dock inte långt borta om förutsättningarna skulle fortsätta förvärras, säger Tor Borg.

Nyckeltal, årlig procentuell förändring respektive procent

2010 2011 2012 2013
BNP
USA 3,0 1,7 1,8 2,9
Euroområdet 1,9 1,6 -0,5 0,7
Sverige 6,2 3,9 0,6 2,2
Hushållens ekonomi
Konsumtion 3,7 2,0 1,7 2,0
Disponibel inkomst 1,2 3,3 2,4 3,3
Sparkvot, nivå 8,5 9,7 9,9 10,2
Kostnadsläge, kalenderkorrigerat
Timlön 2,6 2,4 3,0 3,0
Produktivitet 3,2 1,6 0,7 2,1
Enhetsarbetskostnad -2,8 1,4 2,5 1,1
KPI 1,2 3,0 1,3 1,5
KPIF 2,0 1,4 1,2 1,8
Arbetsmarknad,förändring tusental personer
Sysselsättning 46 96 3 4
Öppen arbetslöshet, procent 8,4 7,5 7,7 7,9
Räntor, slutet av respektive år
Riksbankens styrränta 1,25 1,75 1,50 1,50
Bunden boränta 3 månader 3,21 4,42 3,90 3,70
Bunden boränta 2 år 3,73 3,84 3,60 4,35
Bunden boränta 5 år 4,83 4,33 4,10 4,95

Konjunkturbrev nummer 2 2012 är bifogat detta pressmeddelande och finns att ladda ner från SBAB Banks hemsida www.sbab.se. En kortare videopresentation av prognosen med Tor Borg finns också att se på www.sbab.se/veckansutblick alternativt via iPhone-appen SBAB Play. Mer information om SBAB Play finns på www.sbab.se/play.

Tor Borg, Chefsekonom SBAB Bank

Telefon: 08-614 38 84, Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se

Bernd Schmitz, Presschef SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 94, Mobil: 0727-44 43 94, bernd.schmitz@sbab.se