SBAB Bank breddar med tre nya sparfonder

SBAB Bank breddar nu sitt utbud till svenska konsumenter och lanserar under hösten tre fonder – Sparfond Kort, Sparfond Medel och Sparfond Lång. Fonderna som har konstruerats och förvaltas av Öhman Fonder utgår från spararens inställning till risk och hur länge spararen vill investera sitt kapital. För att ge en god och stabil avkastning sprids innehaven i fonderna mellan aktier, räntor, råvaror samt fastigheter och hedgefonder.

Tanken är att spararen ska välja fond utifrån hur länge man kan tänka sig att ha sina pengar investerade. Här siktar fonderna på tre, fem respektive sju år. Ju längre tidshorisont fonderna har, desto högre risk tar fonden genom en högre andel aktier. Samtidigt syftar fondernas konstruktion till att minimera risken för att fondandelar ska ha minskat i värde vid utgången av den tid som motsvarar fondens placeringshorisont. För att hålla så låga fondavgifter som möjligt kommer SBAB Bank att sälja fonderna via nätet och via telefon. Förvaltningsavgiften är 0,9 procent årligen av fondvärdet.

– Den svenske privatspararen möts idag av en fondmarknad som är förvirrande stor med en svårgenomtränglig avgiftsdjungel. Vi har utgått ifrån spararens villkor och skapat ett enklare alternativ med en och samma förvaltningsavgift oavsett fond och ett fondval som grundar sig på hur länge man vill ha sina pengar investerade, säger Carl-Viggo Östlund, VD för SBAB Bank.

– Vi är stolta över att få hjälpa SBAB Bank att ta klivet in på fondmarknaden. Öhman Fonder har en lång tradition av att förvalta fonder med olika tillgångsslag. Fokus ligger på att sprida riskerna och välja placeringar, till exempel indexfonder, på ett sätt som håller nere kostnaderna. Därmed finns bra förutsättningar för att kunna ge SBAB Banks kunder en god och stabil avkastning, säger Johan Malm, VD Öhman Fonder.

Fonderna ska slutligen godkännas av Finansinspektionen innan lansering kan ske.

Fondfakta:

SBAB Sparfond Kort SBAB Sparfond Medel SBAB Sparfond Lång
Placeringshorisont 3 år 5 år 7 år
Tillgångsfördelning 20% Aktier 50% Aktier 75% Aktier
(enl. normalportföljen) 70% Räntebärande 35% Räntebärande 10% Räntebärande
10% Alt. tillgångar 15% Alt. tillgångar 15% Alt. tillgångar
Förvaltningsavgift 0,9% 0,9% 0,9%

Carl-Viggo Östlund, VD SBAB Bank

Telefon: 08-614 43 01, Mobil: 0727-17 43 01, carl-viggo.ostlund@sbab.se

Johan Malm, VD Öhman Fonder
Telefon: 08-407 59 11, Mobil: 0708-72 50 41, johan.malm@ohman.se

Bernd Schmitz, Presschef SBAB Bank