SBAB Bank höjer sparräntorna

Till följd av senaste tidens ökande marknadsräntor höjer SBAB Bank från och med idag inlåningsräntan. Räntan höjs med 0,20 procentenheter på sparkonton till privatpersoner och med 0,20 procentenheter på sparkonton till företag med sparbelopp upp till fem miljoner kronor.

– Vi höjer inlåningsräntan för att marknadsräntorna har gått upp. Vi försöker alltid att justera inlåningsräntorna med marknadsförändringarna och när vi nu ser att ett utrymme skapas, vill vi att det så snabbt som möjligt ska komma våra kunder till godo, säger Fredrik Bergström affärsområdeschef för konsument på SBAB Bank.

Konto Förändring (%) Sparränta (%)
Privatkunder
SBAB-konto +0,20 3,25
Sparkonto +0,20 3,00
Bostadsrättsföreningar
SBAB-konto (upp till 2 mnkr) Oförändrad 3,05
SBAB-konto (över 2 mnkr) Oförändrad 2,80
Företag
SBAB-konto (upp till 5 mnkr) +0,20 3,00
SBAB-konto (över 5 mnkr) Oförändrad 2,10

Ränteändringen omfattar inte placeringskonto och specialinlåningskonto för företag.

Om SBAB Banks sparkonton
SBAB Bank har två sparkonton riktade till privatpersoner. Sparkonto kan öppnas av samtliga kunder och SBAB-konto av kunder som har bolån i SBAB Bank. SBAB-kontot till privatpersoner ger extra hög ränta på sparbelopp upp till en miljon kronor, därutöver är räntan densamma som för Sparkontot. SBAB-konto till bostadsrättsföreningar ger extra hög ränta på sparbelopp upp till två miljoner kronor. SBAB-konto till företag ger extra hög ränta på sparbelopp upp till fem miljoner kronor. Samtliga SBAB Banks sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin och ger ränta från första kronan samt har fria uttag, inga avgifter och ingen bindningstid.

Fredrik Bergström, Affärsområdeschef Konsument SBAB Bank
Telefon: 08-614 38 50, Mobil: 0705-32 26 60, fredrik.bergstrom@sbab.se

Bernd Schmitz, Presschef SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 94, Mobil: 0727-44 43 94, bernd.schmitz@sbab.se