SBAB Bank släpper app för livevideosändningar

Idag är det premiär för SBAB Play, en iPhone-app för livevideosändningar. I appen kommer tf chefsekonom Tor Borg och privatekonom Maria Malmqvist att kommentera och fördjupa sig i aktuella händelser inom ekonomi, ränteutveckling och privatekonomi.

Med SBAB Bank Play kan man se SBAB Banks videosändningar live och on demand. Funktionerna inkluderar förhandsinformation om kommande livesändning via notifiering direkt i mobilen och spridningsfunktionalitet till sociala kanaler som Facebook och Twitter.

– SBAB Play är ett sätt för oss att sekundsnabbt och oavsett var vi befinner oss genomföra en sändning som når tittarna i realtid. Om exempelvis Riksbanken släpper en ny ränteprognos, kan vi kommentera detta minuten senare oavsett om vi råkar befinna oss på eller utanför kontoret. Inspelningarna sker direkt genom telefonen, på så sätt får vi kortast möjliga startsträcka och kan kommunicera med våra målgrupper snabbt och kostnadseffektivt, säger Bernd Schmitz, presschef på SBAB Bank.

– Information är en färskvara som har gått från att vara dagsfärsk till timfärsk och nu minutfärsk. Här passar en app på en smartphone in perfekt. Användaren får en notifiering direkt i mobilen några minuter innan sändning och sedan kör vi. Tittaren kan ta del av sändningen oavsett var hen befinner sig. Efter att ha har kört webb-tv i snart två och ett halvt år, känns det som en mindre revolution att kunna släppa datorn, säger Martin Ödman, ansvarig interaktiva medier på SBAB Bank.

SBAB Play finns att ladda ner gratis från App Store:

Se videopresentation på: http://www.youtube.com/watch?v=oQGf16y5DrI

Bifogade filer:

• Bild SBAB Play ikon
  • SBAB Play startscreen

Bernd Schmitz, presschef SBAB Bank

Telefon: 08-614 43 94, Mobil: 0727-44 43 94, bernd.schmitz@sbab.se

SBAB Bank erbjuder lån- och spartjänster via internet och telefon samt kreditgivning till företag och bostadsrättsföreningar. Genom att erbjuda produkter och tjänster som utmanar och förenklar bidrar SBAB Bank till ökad konkurrens på den svenska marknaden. Företaget bildades 1984 och är helägt av svenska staten. Utlåningsvolymen uppgick 2011 till 248,1 mdkr och inlåningsvolymen till 8,8 mdkr. Antalet anställda är cirka 410 varav drygt 120 arbetar på huvudkontoret i Stockholm. Läs mer på http://www.sbab.se/, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank