SBAB Banks söktrendindex visar att krismedvetandet ökar i Sverige

Statistik över antalet sökningar på Google visar att allmänhetens intresse för information kring den ekonomiska krisen har ökat under hösten. SBAB Banks söktrendindex har stigit från 24 i mitten av juli till 39 i mitten av november. Intresset är därmed starkt men fortfarande långt från de nivåer som nåddes under 2008.

Efter att ha pendlat kring den historiska genomsnittsnivån under 2010 och första halvåret 2011 tog SBAB Banks söktrendindex för ekonomisk kris ett skutt uppåt under slutet av sommaren och början av hösten. Indexet steg från en lägsta nivå på 24 i mitten av juli till, som högst, 49 i mitten av augusti för att därefter backa tillbaka något till 39, i mitten av november. Jämfört med motsvarande period under 2010 ligger indexet i dagsläget 16 enheter högre, vilket visar att det inte är säsongmönster som ligger bakom uppgången.

En jämförelse med indexutfallet sedan 2005 och framåt visar att intresset under hösten kan karakteriseras som starkt. Det är dock långt från utfallet då finanskrisen härjade som värst under 2008 och 2009. Intresset var då mycket starkt under lång tid och indexet låg på mycket höga nivåer från september 2008 ända till maj 2009.

– Svenskarnas krismedvetande har definitivt ökat under hösten. Att det ändå ligger ganska långt under nivåerna från förra krisen beror sannolikt på att krisen ännu inte fått några stora effekter på svensk arbets- och bostadsmarknad, säger Tor Borg, analytiker på SBAB Bank.

Söktrendindex, ekonomisk kris*

* Fyra veckors glidande medelvärde. Heldragen linje visar medelvärdet 2005-2011, streckade linjer visar medelvärdet +/- en standardavvikelse. Använda sökord: ekonomisk kris, ekonomi kris, finanskris, arbetslöshet, varsel, deflation, statsskuld, budgetunderskott, recession, lågkonjunktur

Inga tydliga geografiska skillnader
Det verkar inte finnas några tydliga geografiska skillnader när det gäller intresset för information kring den ekonomiska krisen. Intresset är stort såväl i glesbygd som i storstad och både i norr och söder. På länsnivå hittar vi det största intresset i Kalmar, Jönköpings, Södermanlands, Stockholms och Kronobergs län. Bland städerna toppar Lund och Stockholm följt av Linköping, Jönköping och Umeå.

– Krisen påverkar de flesta branscher och de flesta landsdelar. Därför blir det naturligt att intresset för krisrelaterad information inte hänger ihop med var man är bosatt, säger Tor Borg.

Fem i topp län och städer, Söktrendindex ekonomisk kris, november 2011*

* De regionala indexen bygger på antalet sökningar på de valda sökorden relativt det totala antalet sökningar i länet eller staden. Det finns således ingen koppling mellan länets/stadens storlek och indexutfallet.

Om SBAB Banks Söktrendindex
SBAB Banks söktrendindex tas fram med Google Trender och möjliggör att i närmast realtid följa svenska hushållens intresse för information kring den ekonomiska krisen, hur det utvecklas över tid och hur det skiljer sig mellan olika geografiska områden. Tanken bakom indexet är att ett ökat intresse hos allmänheten visar sig i ett ökat sökande efter information på Internet.

Underlaget till statistiken tas fram genom veckovisa beräkningar över antalet sökningar på 10 olika sökord nära kopplade till ekonomisk kris på Google Trender www.google.com/trends. Indexsiffrorna visar antalet sökningar i förhållande till det totala antalet sökningar från 2005 och framåt. Den absoluta sökvolymen anges inte eftersom resultatet har normaliserats och visas på en skala mellan 0 och 100.

SBAB Bank avser att, i samarbete med Google Sverige, framöver presentera fler söktrendindex inom ekonomi och finans, som bygger på data från Google Trender.

Se även bilagor:
Faktablad SBAB Bank Söktrendindex

För mer information, kontakta:
Tor Borg, analytiker SBAB Bank
Telefon: 08-614 38 84, Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se

Emma Stjernlöf, Nordic Communications manager, Google Sweden AB
Mobil: 0734-29 79 65, emmastjernlof@google.com

Bernd Schmitz, Presschef, SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 94, Mobil: 0727-44 43 94, bernd.schmitz@sbab.se

SBAB Bank erbjuder lån- och spartjänster via internet och telefon samt kreditgivning till företag. Genom att erbjuda produkter och tjänster som utmanar och förenklar bidrar SBAB till ökad konkurrens på den svenska marknaden. Bolaget grundades 1985 och ägs till 100 procent av svenska staten. Utlåningsvolymen uppgick 2010 till 249,1 mdkr och inlåningsvolymen till 6,1 mdkr. Antalet anställda är cirka 420 varav drygt 120 arbetar på huvudkontoret i Stockholm. Läs mer på www.sbab.se

Snabbfakta

Citat