SBAB Banks sparkonto fortsätter toppa tillväxtligan

Svenska folket fortsätter att vända dåliga sparkonton ryggen till förmån för uppstickare som erbjuder bättre ränta. Under årets första fem månader toppar SBAB Bank tillväxtligan för hushållsinlåningen.

Enligt statistik från SCB ökade totalmarknaden för hushållsinlåning i de svenska bankerna under årets första fem månader med över 14 miljarder kronor. Under samma period ökade SBAB Bank med över 5,1 miljarder kronor, vilket motsvarar 36 procent av totalmarknadens ökning. Därmed har SBAB Banks sparkonto haft högst tillväxt bland samtliga banker i Sverige hittills i år.

– Det är glädjande att vår strategi att erbjuda en hög inlåningsränta fortsätter att ge eko bland spararna. Allt fler verkar reagera mot de dåliga räntevillkor som många sparkonton har och öppnar ett nytt konto i en bank som erbjuder högre ränta. En annan viktig del i vår strategi är att erbjuda enkla villkor med ränta från första kronan, fria uttag, inga sparkrav och inga avgifter, säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef Konsument på SBAB Bank.

Bankernas tillväxt inom hushållsinlåningen januari till maj kan rangordnas enligt nedan (siffror för januari till april inom parentes):

Bank Förändring i miljarder, Kronor Andel av totalmarknadens ökning, %
SBAB Bank 5,1 (4,2) 36 (35)
LF Bank 4,0 (3,5) 28 (29)
SEB 3,9 (3,0) 27 (25)
Handelsbanken 3,0 (1,1) 21 (9)
Volvo Finans Bank 2,8 (2,5) 20 (21)
Danske Bank 0,5 (0,5) 4 (4)
Ikanobanken 0,5 (0,4) 3 (4)
Skandiabanken - 0,2 (- 0,3) -1 (- 2)
Nordea - 2,6 (- 1,1) - 18 (- 9)
Swedbank - 4,0 (- 2,6) - 28 (- 22)