SBAB Banks sparkonto toppar tillväxtligan

Enligt statistik från SCB ökade totalmarknaden för hushållsinlåning i de svenska bankerna under årets första fyra månader med 12 miljarder kronor. Under samma period ökade SBAB Bank med över 4 miljarder kronor, vilket motsvarar 35 procent av totalmarknadens ökning. Därmed har SBAB Banks sparkonto haft högst tillväxt bland samtliga banker i Sverige hittills i år.

Under årets första fyra månader kan bankernas tillväxt inom hushållsinlåningen rangordnas enligt följande:

Bank Förändring i miljarder, Kronor Andel av totalmarknadens ökning, %
SBAB Bank 4,2 35
LF Bank 3,5 29
SEB 3,0 25
Volvo Finans Bank 2,5 21
Handelsbanken 1,1 9
Danske Bank 0,5 4
Ikanobanken 0,4 4
Skandiabanken - 0,3 - 2
Nordea - 1,1 - 9
Swedbank - 2,6 - 22
Övriga banker 0,8 7

– Detta är ett kvitto på att vår strategi att erbjuda en hög inlåningsränta har gett eko bland spararna. I spåren av finanskrisen har traditionellt kontosparande blivit allt mer populärt samtidigt som många nu tycks ha fått nog av de dåliga räntevillkor som många sparkonton erbjuder. Man startar helt enkelt ett sparkonto i en bank som erbjuder högre ränta. Det bekräftas också av att storbankerna sammantaget, under årets fyra första månader, har fått in 0,4 miljarder av hushållens sparpengar samtidigt som marknaden som helhet vuxit med 12 miljarder, säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef Konsument på SBAB Bank.

En årlig förlust på drygt 1000 kronor om året per invånare
Under den senaste femårsperioden har den genomsnittliga räntan på ett konto varit 1,5 procent. För konton utan uttagsvillkor har genomsnittet varit 1,2 procent och för konton där pengarna binds över en kortare eller längre period var genomsnittet 2,2 procent. Räntan på ett obundet sparkonto utan särskilda villkor hos SBAB Bank har i snitt varit 2,5 procent, det vill säga en hel procentenhet högre. Med en bättre ränta hade hushållen idag haft 52 miljarder kronor mer på sina konton. Det motsvarar en årlig förlust på drygt 1000 kronor om året per invånare.

Resultat av en enkel beräkning av hur mycket hushållens besparingar hade vuxit om de under de senaste fem åren varit placerade till en bättre ränta (motsvarande utmanarbankernas) visas nedan.

Anm: De senaste fem åren, mellan april 2007 och april 2012, har hushållens kontosparande hos bankerna ökat från 721 miljarder till 1 135 miljarder. Detta motsvarar en uppgång med 60 procent eller en årlig ökningstakt på 9 procent. Hushållens kontosparande är numera nästan större än deras samlade innehav av obligationer, aktier och fonder.

Fredrik Bergström, Affärsområdeschef Konsument SBAB Bank
Telefon: 08-614 38 50, Mobil: 0705-32 26 60, fredrik.bergstrom@sbab.se

Bernd Schmitz, Presschef SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 94, Mobil: 0727-44 43 94, bernd.schmitz@sbab.se