Sju av tio svenskar vet inte vilken sparränta de har

Svenska folkets sparande på sparkonto har ökat med 60 procent sedan 2007 och är idag nästan större än deras samlade innehav av obligationer, aktier och fonder. Trots det är så många som sju av tio omedvetna om vilken ränta de har på sitt sparkonto. Det visar en undersökning av SBAB Bank.

Nio av tio svenskar har idag ett sparkonto, men bara tre av tio vet vilken ränta de får av sin bank. Män har lite bättre koll på sin sparränta än kvinnor. 36 procent vet utan att först titta efter vilken ränta de får. Bland kvinnorna är siffran 27 procent.

Bäst koll har de som är över 56 år. I den gruppen kan nästan hälften tala om vad räntan på sparkontot är utan att läsa innantill.

– Att många har så dålig koll på räntan spelar storbankerna rätt i handen. Det står över 1150 miljarder kronor på svenskarnas bankkonton idag, och många av de kronorna står på konton med dålig ränta. De stora förlorarna är svenska folket som enligt våra beräkningar har missat 8,5 miljarder kronor i utebliven sparränta bara sedan årsskiftet, säger Maria Malmqvist, privatekonom på SBAB Bank.

Bäst koll på sin ränta har män över 56 år och boende i Småland. Sämst koll har unga kvinnor i åldern 15-22 år och boende i övre Norrland och i norra Mellansverige.

Vet du (utan att se efter) vad du har för ränta på ditt sparkonto? (ålder)

Var femte person vet inte vad de har för sparvillkor

Nio av tio svenskar har pengar på sparkontot. Bland kvinnor och äldre är andelen med sparpengar på kontot högst.

Trots att så många har sparpengar vet var femte person inte vilka villkor sparkontot har. Bland unga i åldern 15-22 år vet inte hälften om sparkontot har avgifter, begränsade fria uttag eller andra villkor. Gruppen över 56 år är återigen mest välinformerad.

– Att så många unga inte vet vad de har för sparvillkor är inte bra. Bankerna måste bli bättre på att informera om sina villkor och de unga behöver engagera sig och ifrågasätta om sparvillkor är dåliga. Många vet inte hur stora skillnader det finns mellan olika sparkonton och tänker inte på att det blir mycket pengar i längden.

Har ditt sparkonto rörlig ränta, fria uttag och inget krav på minsta insättning? (ålder)

Fakta om undersökningen

Undersökningen är gjord av SnabbaSvar.se på uppdrag av SBAB Bank mellan den 21 och 27 juni 2012. Resultaten baseras på en onlinepanel med 1026 respondenter från ett nationellt representativt urval bland män och kvinnor i ålder 15-80 år.

Hela undersökningen finns att ladda ner från www.sbab.se.

Maria Malmqvist, Privatekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 40, Mobil: 0766-44 78 81, maria.malmqvist@sbab.se

Bernd Schmitz, Presschef SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 94, Mobil: 0727-44 43 94, bernd.schmitz@sbab.se