• SBAB Bank/

Sjunkande intresse för längre bindningstider på bolånen efter Riksbankens decembersänkning

Efter Riksbankens stora räntesänkning i början av december har efterfrågan på de allra kortaste bindningstiderna på bolån varit rekordstor. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Andelen bolån med korta bindningstider (1 och 3 månader) ökade från 78 procent i november till 83 procent i december. Detta är den näst högsta noteringen under hela 2000-talet. Andelen med bindningstider på 1-4 år minskade från 21 till 16 procent medan andelen med bindningstider på 5-10 år ökade från 1 till 2 procent. Båda dessa andelar ligger väl under de historiska genomsnitten.

Under december har bolåneräntorna gått ned kraftigt. Mest har tremånadersräntan gått ned, i december låg denna på 3,9 procent i genomsnitt jämfört med 5,7 procent i november. Den tvååriga boräntan sjönk från 4,8 procent till 4,1 procent och den femåriga boräntan från 5,3 procent till 4,7 procent, mellan november och december. Under både oktober och november låg tremånadersräntan högre än räntorna med längre löptid men den är alltså nu tillbaka under de längre räntenivåerna.

– Även om det naturligtvis finns en viss risk med att i så hög utsträckning välja mycket korta bindningstider så är min bedömning är att låntagarna gör rätt i sina val. Vi har troligtvis ännu inte sett den sista räntesänkningen från Riksbanken. Därför bör bolåneräntor med så kort bindningstid som möjligt vara att föredra framöver, säger Tor Borg, ränteanalytiker på SBAB.

Andelen bolån med olika bindningstider för SBAB:s nyutlåning till privatkunder
För grafik se PDF

Anm: De streckade linjerna avser genomsnittet från 2000 och framåt.

I och med det låga intresset för längre bindningstider så har den genomsnittliga räntebindningstiden för nyutlåningen sjunkit till rekordlåga nivåer. I december var den 8 månader, vilket är hälften av det historiska genomsnittet på 16 månader och mindre än en tredjedel av högstanoteringen i juni 2007 på 27 månader. Ju kortare räntebindningstiderna är desto snabbare slår förändringar i ränteläget igenom i låntagarnas ekonomi.

– Sett till valet av bindningstider för bolånen så har de svenska hushållen aldrig tidigare varit så inställda på räntenedgång som de är för tillfället. Det betyder att kommande räntesänkningar kan få stora positiva effekter på deras ekonomi, säger Tor Borg.

Genomsnittlig räntebindningstid för SBAB:s nyutlåning till privatkunder
För grafik se PDF

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2007 2008 okt-08 nov-08 dec-08
Rörlig 1-3 mån 54 70 82 78 83
Bunden 1-4 år 28 24 16 21 16
Bunden 5-10 år 18 6 2 1 2
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100.
Statistiken för senaste månaden är preliminär.

För mer information, kontakta:
Tor Borg, ränteanalytiker SBAB
E-post: tor.borg@sbab.se