Stora skillnader i ränterisken på bolån 2011

Det finns stora skillnader i låntagarnas val av räntebindningstider på bolånen. Medelålders tar betydligt mer ränterisk än yngre och äldre. Efterfrågan på korta bindningstider är större i storstäderna än i övriga landet och större bland låntagare i bostadsrätt än i småhus. Det visar SBAB Banks studie av nyutlåningen till privatpersoner under 2011.

Den ovanliga situationen under förra året med lägre långa boräntor än korta bidrog till att andelen nya bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader minskade från 79 procent 2010 till 63 procent 2011. Det finns dock stora skillnader i låntagarnas val av bindningstider. För att studera dessa skillnader har låntagarna delats in i 48 olika grupper efter boendeform (småhus och bostadsrätt), region (Stor-Stockholm, Stor-Göteborg, Öresundsregionen och övriga landet) samt ålder (21-30 år, 31-40 år, 41-50 år, 51-60 år, 61-70 år och 71-80 år).

Låntagarens ålder har stor betydelse för valet av bindningstid på bolånen. Medelålders väljer betydligt kortare bindningstider än yngre och äldre. Valet av bindningstid på bolånen påverkas också av om man bor i småhus eller bostadsrätt. Under förra året valde låntagare i bostadsrätt, oavsett ålder, kortare bindningstid på bolånen än låntagare i småhus.

– I den mest yrkesaktiva åldern är inkomsten i allmänhet högre, vilket kan förklara varför medelålders tar större ränterisk än yngre och äldre. Andelen bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader har minskat med ungefär 15 procentenheter för samtliga åldersgrupper från 2010 till 2011, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB Bank.

Andelen bolån med tre månaders bindningstid för låntagare i olika åldrar 2011, SBAB Banks nyutlåning till privatkunder

Skillnaderna mellan de 48 låntagargruppers val av bindningstid på bolånen ökade under förra året. För de fem låntagargrupperna med den högsta andelen för tremånadersräntan var det vägda genomsnittet 72 procent. För de fem låntagargrupperna med den lägsta andelen för tremånadersräntan var genomsnittet endast 54 procent. Skillnaden mellan de fem låntagarkategorierna i toppen och botten ökade från 14 procentenheter 2010 till 18 procentenheter 2011.

– Den ränterisk som olika låntagargrupper tar varierar kraftigt. Det går därför inte bara att se på den genomsnittliga räntebindningstiden när man bedömer hur känsliga låntagarna är för förändringar i boräntorna, säger Tomas Pousette.

Andelen bolån med tre månaders bindningstid fördelat på ålder, boendeform och region 2011, SBAB Banks nyutlåning till privatkunder

Fakta om SBAB Banks specialstudie av bindningstider 2011
Rapporten baseras på SBAB Banks statistik över nyutlåning till privatpersoner. Statistiken gäller således inte stocken av bolån. Specialstudien finns i sin helhet på SBAB Banks hemsida, http://www.sbab.se/.

Tomas Pousette, Chefsekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 88, Mobil: 0708-92 26 63, tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank

Telefon: 08-614 38 84, Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se