• SBAB Bank/

Storstadspriser - SBAB Bank presenterar en ny undersökning av vad storstadsborna tror om bostadspriserna

Storstadsborna är överlag optimistiska om prisutvecklingen på bostadsmarknaden, betydligt mer optimistiska än vad mäklarna är. En övervikt av hushållen bedömer att priserna har ökat det senaste kvartalet och att de kommer att fortsätta öka även framöver. De regionala skillnaderna är dock stora och priserna i Malmöregionen väntas falla medan de stiger i Stockholm och Göteborg. Bostadsrättspriserna väntas öka mer än småhuspriserna och unga är mer optimistiska än gamla.

Trots problemen i omvärlden, en begynnande lågkonjunktur och signaler om en dämpad bostadsmarknad så är storstadsborna optimistiska om bostadspriserna. En övervikt bedömer att bostadspriserna ökat det senaste kvartalet och 41 procent tror att bostadsrättspriserna kommer att öka under det kommande kvartalet medan 35 procent räknar med stigande småhuspriser. Kvinnor är något mer optimistiska till priserna än män. Men framför allt är de under 40 år betydligt mer optimistiska än de över 40 år.

– Kanske är optimismen om bostadspriserna hos de yngre färgad av att de aldrig upplevt någon större prisnedgång. Priserna har ju stigit nästintill oavbrutet sedan mitten av 1990-talet, säger Maria Landeborn, privatekonom på SBAB Bank.

Kontrasterna mellan de olika storstadsmarknaderna är stora. Stockholmarna och Göteborgarna är optimistiska och övervikten för de som räknar med prisuppgångar är markant. I Malmö är däremot inställningen mer dämpad, det är till och med så att andelen som räknar med fallande småhuspriser är större än andelen som räknar med stigande småhuspriser.

– Malmöregionen har släpat efter ett tag nu, Det kan vara en reaktion på de kraftiga prisuppgångarna tidigare under 2000-talet. Det kan också bero på att arbetsmarknaden är lite mer dämpad än i Stockholm och Göteborg. Närheten till Danmarks svaga bostadsmarknad och ändrade flyttmönster över Öresund spelar troligtvis också in, säger Tor Borg, Chefekonom på SBAB Bank.

En jämförelse med de svar som mäklare uppger på liknande frågor visar att storstadsborna är betydligt mer optimistiska om prisutvecklingen än vad fastighetsmäklarna är. Detta gäller både bedömningen av den historiska prisutvecklingen och bedömningen framåt i tiden.

– Mäklarnas kortsiktiga prisbedömningar har visat sig vara ganska korrekta under årens lopp. Att hushållens förväntningar ligger så mycket högre är lite oroande och borde kanske få några varningsklockor att ringa, säger Maria Landeborn, privatekonom på SBAB Bank.

Fakta om undersökningarna
Undersökningen bland storstadsborna har genomförts av SnabbaSvar.se under perioden 1 till 15 oktober, via internetpanel. 1067 personer i storstadsregionerna har svarat på frågorna. Mellan 72 och 141 personer har svarat ”vet ej” på de olika frågorna, vilket motsvarar 7 respektive 13 procent. Enkäten till fastighetsmäklarna har gjorts av CMA Research under perioden 24 september till 8 oktober. Svarsfrekvensen var 81 procent.

Rapporten Storstadspriser är bifogad detta utskick samt finns att ladda ner från SBAB Banks hemsida www.sbab.se/press.

En kortare videopresentation av prognosen med privatekonom Maria Landeborn är bifogad detta utskick samt finns på http://youtu.be/XkK5cjRev5E.

Tor Borg, Chefsekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 38 84 , Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se

Maria Landeborn, Privatekonom SBAB Bank
Telefon: 08-614 43 40, Mobil: 0766-447 881, maria.landeborn@sbab.se