Sundsvallsbor betalar i genomsnitt 4 549 kronor för mycket i bolån

Många har dålig koll på sitt bolåneavtal och är osäkra på om de har den bästa möjliga bolåneräntan. Av de bostadsägare i Sundsvalls kommun som jämfört sin nuvarande rörliga bolåneränta med verktyget Räntematchen* skulle hela 90 procent kunna få en bättre ränta och i snitt spara 4 549 kronor om året.

Enligt en nyligen genomförd undersökning har en stor andel svenska bolåntagare inte förhandlat om sin bolåneränta de senaste tre åren. Många har jämfört sina avtal med andra aktörers erbjudanden och övervägt att byta, men när det väl gäller är det få som agerar. Bolånen står oftast för den enskilt största utgiften för bostadsägare som ofta betalar för mycket i onödan. Sedan Räntematchen lanserades har 261bolåntagare i Sundsvalls kommun matchat sina bolåneräntor. Hela 90 procent skulle kunna få bättre räntor och betala i genomsnitt 4 549 kronor mindre om året om de flyttade sina bolån.

- Det är överväldigande många som betalar alldeles för mycket. I Sundsvall är det flera som betalar 10 000-tals kronor mer i ränta om året än nödvändigt och trots att alla naturligtvis inte ligger på den nivån handlar det fortfarande om stora summor. Vi kan konstatera att de flesta som gjort Räntematchen skulle kunna minska sina räntekostnader med, i snitt, strax under 500 kronor i månaden. Det finns ingen anledning att betala de pengarna i onödan, säger Karin Hellgren, chef Extern kommunikation på SBAB.

SBAB deltar under helgen 20–21 oktober på Sundsvallsregionens Hem & Villamässa där besökare kanjämföra sina bolån. På nationell nivå visar Räntematchen att av de totalt 38 000 svenska bostadsägare som jämfört sina rörliga räntor skulle 87 procent kunna spara i snitt 5 694kronor om året genom att flytta sina bolån.

Kontakta SBAB för detaljerad statistik per kommun.

Karin Hellgren, Chef extern kommunikation SBAB, 0706- 68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

* Användaren identifierar sig med mobilt BankID mot sin nuvarande bank, via Tink inhämtas information om storleken på bolånen och den ränta användaren betalar. Baserat på den informationen och användarens uppskattade värde på sin bostad görs en jämförelse vad motsvarande bolån skulle kostat i ränta med den billigaste bindningstiden hos SBAB. SBAB hämtar endast uppgifter som rör bolånet. Räntematchen är ett viktigt steg i ledet att öka transparensen i marknaden och göra det enkelt för bolåntagare att jämföra sin bolåneränta.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till cirka 255 000, cirka 300 000 privatpersoner har sparkonto. Antal medarbetare är cirka 570. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.