Tomas och Tor video-chattar om boendeekonomi på Hemnets facebooksida

Med start på tisdag kväll nästa vecka kan Hemnets facebookfans få svar på sina frågor om boendeekonomi och ränteutveckling i en direktsänd video-chatt med SBAB Banks chefsekonom Tomas Pousette och ränteanalytiker Tor Borg.

Vad händer med räntorna? Är det läge att binda bolånet? Går värdet på borätter upp eller ner? Dessa och andra tänkbara frågor kring boendeekonomi och ränteläge kommer SBAB Banks chefsekonom Tomas Pousette och ränteanalytiker Tor Borg försöka att besvara i en serie direktsända video-chattar på Hemnets facebooksida.

– Det händer exceptionellt mycket på finans- och bostadsmarknaden just nu vilket naturligtvis leder till en mängd frågor kring boendeekonomi och ränteutveckling. Att möta Hemnets nära 22 000 facebookfans på en tid och plats som passar, med laptoppen i knät, efter det att barnen har gått till sängs, nära inpå helgens bostadsvisningar och före Aktuellt börjar på TV, ska bli väldigt spännande, säger Tor Borg, ränteanalytiker på SBAB Bank.

– Vi försöker ständigt hitta nya vägar att bjuda våra besökare på kunskap om bostadsmarknaden. Och vår facebookgrupp är väldigt aktiv och har mycket frågor, vilket är jättekul. Det här samarbetet med SBAB blir ett nytt sätt att förmedla relevant information som vi hoppas att våra facebookbesökare uppskattar, säger Ulrika Berg marknadschef på Hemnet.

Premiär för chatten är på tisdag den 27 september klockan 20.00-21.00 och därefter vid ytterligare två tillfällen; 20-21 på tisdag den 4 oktober och 20-21 på tisdag den 11 oktober. Adressen till chatten är www.facebook.com/hemnet.se alternativt www.sbab.se/videochatt.

Tekniskt går chatten till så att besökaren loggar in på Hemnets facebooksida, klickar på chatten som öppnas i loggen och ställer sin fråga. Svaren levereras sedan muntligt och direktsänt av Tomas och Tor. För den som vill se frågorna och svaren i efterhand, går det bra på ovanstående adresser.

– Vi tror mycket på det personliga mötet även om det sker på distans. Därför har vi valt att testa en ny dimension till den traditionella chatten genom att svara på frågorna i direktsänd video istället för i text, avslutar Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB Bank.

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank
Telefon: 08-614 38 84, Mobil: 0761-18 09 02 , tor.borg@sbab.se

Ulrika Berg, Marknadschef Hemnet
Mobil: 070-684 55 17, ulrika@hemnet.se