Tvåårig bindningstid populär i augusti

Den ovanliga situationen med en lägre tvåårig boränta än tremånadersränta fick stort genomslag på valet av bindningstider i augusti. Andelen nytecknade bolån med två års bindningstid ökade från 13 procent i juli till 18 procent i augusti samtidigt som andelen med den kortaste bindningstiden på tre månader minskade från 71 till 66 procent. Det visar SBAB Bank:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Andelen bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader minskade från 71 procent i juli till 66 procent i augusti. Det var den lägsta andelen sedan maj 2008. Bolån med bindningstider på 1-4 år ökade sin andel från 25 procent i juli till 30 procent i augusti, varav tvåårig bindningstid ökade från 13 till 18 procent. Efterfrågan på bolån med bindningstider på 5-10 år var fortsatt sval med en oförändrad andel på 4 procent.

Den finansiella oron och risken för svagare konjunktur har pressat ner de längre bundna boräntorna. Samtidigt har styrräntan varit oförändrad på 2 procent sedan början av juli, vilket bidragit till att hålla uppe den kortaste boräntan med bindningstid på tre månader. Boräntor med bindningstider på 2-4 år har därmed för ovanlighetens skull varit lägre än tremånadersräntan. Denna räntesituation har ökat låntagarnas intresse för längre bindningstider.

– Det är framför allt efterfrågan på tvåårig bindningstid som ökat i augusti. Detta avspeglar att det är den tvååriga boräntan som varit allra lägst under augusti, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB Bank.

Andelen bolån med bindningstid på 3 månader för SBAB Bank:s nyutlåning till privatkunder

Den kortaste boräntan med tre månaders bindningstid brukar vara lägre än boräntor med längre bindningstider. I augusti var emellertid den tvååriga boräntan lägst. I genomsnitt under augusti var tvåårsräntan 0,17 procentenheter lägre än tremånadersräntan men i slutet av månaden hade gapet ökat till 0,37 procentenheter.

– Räntemarknaden har en betydligt dystrare syn på konjunkturutvecklingen än Riksbanken. I praktiken har räntemarknaden redan levererat en sänkning av styrräntan som motsvarar en och en halv normal räntesänkning med 0,25 procentenheter, säger Tomas Pousette.

Andelen bolån med bindningstider på 1-10 år för SBAB Bank:s nyutlåning till privatkunder

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2009 2010 jun-11 jul-11 aug-11
3 månader 89 79 74 71 66
1-4 år 9 18 23 25 30
5-10 år 1 3 3 4 4
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Tomas Pousette, Chefsekonom SBAB Bank
08-614 43 88, 0708-92 26 33, tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank
08-614 38 84 , 0761-18 09 02 , tor.borg@sbab.se