Tvåårig boränta lika populär som tremånadersräntan

Andelen nytecknade bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader minskade kraftigt från 49 procent i september till 41 procent i oktober. Istället har bolån med bindningstider på två och tre år snabbt ökat i popularitet. Det visar SBAB Banks månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Andelen bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader minskade kraftigt från 49 procent i september till 41 procent i oktober. Bolån med bindningstider på 1-4 år ökade sin andel från 47 procent i september till 57 procent i oktober medan andelen för bolån med bindningstider på 5-10 år minskade från 4 till 3 procent.

Efterfrågan på tvåårig och treårig bindningstid har ökat kraftigt de senaste månaderna. I juli svarade dessa bindningstider för 21 procent av de nytecknade lånen medan andelen i oktober hade ökat till 53 procent. De ekonomiska problemen i omvärlden har skapat förväntningar om sänkningar av Riksbankens styrränta, vilket bidragit till att de två- och treåriga boräntorna ligger lägre än tremånadersräntan. De låga boräntorna med bindningstider på två och tre år har lockat många låntagare.

– Den stimulans i form av lägre styrränta som Riksbanken inte har bedömt vara nödvändig har ändå levererats av räntemarknaden genom nedpressade marknadsräntor. För bostadsmarknaden är de låga två- och treåriga boräntorna en positiv faktor som mildrar de negativa effekterna från osäkerheten om konjunkturen, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB Bank.

Andelen bolån med olika bindningstider för SBAB Banks nyutlåning till privatkunder

Man får gå tillbaka till 2003 för att hitta en lika låg andel som i oktober för den kortaste bindningstiden på tre månader. Första halvåret 2003 var också boräntor med bindningstider på två och tre år lägre än tremånadersräntan. Även under finanskrisen, i oktober och november 2008, var två- och treåriga boräntor lägre än tremånadersräntan. Då valde emellertid låntagarna att hålla fast vid tremånadersräntan, vilket visade sig vara ett klokt beslut när Riksbanken senare sänkte styrräntan kraftigt.

– Låntagarnas ökade efterfrågan på två- och treåriga bindningstider de senaste månaderna liknar mer agerandet 2003 än finanskrisen 2008. Det kan tolkas som att man inte tror på stora sänkningar av Riksbankens styrränta den närmaste tiden, säger Tomas Pousette.

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider
Bindningstid 2009 2010 aug-11 sep-11 okt-11
3 månader 89 79 64 49 41
1-4 år 9 18 32 47 57
5-10 år 1 3 4 4 3
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Tomas Pousette, Chefsekonom SBAB Bank

Tel: 08-614 43 88, Mobil: 0708-92 26 63, tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, Ränteanalytiker SBAB Bank
Tel: 08-614 38 84, Mobil: 0761-18 09 02, tor.borg@sbab.se