• SBAB Bank/

Undersökning om svenska folkets sparvanor: Lyxfällan en myt – svenskarna är ett sparande folk

Att svenskarna skulle vara slösaktiga med pengar och sorglöst leva utan marginaler är – tvärt emot det intryck man får från mediernas rapportering – en myt. SBAB Banks undersökning visar att den absoluta majoriteten av svenskarna har en seriös attityd till sparande, att var femte sparar mer än 20 000 kronor per år och att svenskarnas buffertsparande är förvånansvärt högt: I genomsnitt har svenska hushåll en buffert på 60 000 kronor.

SBAB Bank har låtit genomföra en undersökning om svenska folkets sparvanor. 3 000 personer i åldrarna 15-75 år har svarat på frågor om sitt sparande.

Hög buffert
Undersökningen visar att svenskarna i grunden är ett sparande folk. 94 procent tycker att det är viktigt att spara och 80 procent har en buffert som täcker oförutsedda utgifter – en buffert som i snitt ligger på drygt 60 000 kronor. För närmare 40 procent av de svenska hushållen överstiger buffertsparandet 100 000 kronor. Även bland ensamstående med barn, den grupp som brukar utpekas som den som har det kärvast med sin ekonomi, har 60 procent en sparbuffert som i snitt ligger på 46 000 kronor.

– Siffrorna är överraskande. Det är lätt att få uppfattningen att svenskarna har låg sparmoral när man tar del av mediernas rapportering, men det ger vår undersökning inga belägg för. Tvärtom visar undersökningen att en majoritet av befolkningen, oberoende av inkomst, sätter av till sparande efter sin förmåga, även de som har svårast att få ihop till en buffert, säger Bernd Schmitz, presschef på SBAB Bank.

Svensken en ”Spara”
I genomsnitt sparar svenska folket 9 300 kronor per år. Det är männen som sparar mest: 26 procent av männen sparar mer än 20 000 kronor per år, jämfört med 16 procent av kvinnorna. Som väntat är det de ensamstående med barn som sparar minst: 7 100 kronor i genomsnitt per år.

Majoriteten av svenskarna, tre av fyra, ser sig också som en ”Spara” – män i något högre grad än kvinnorna och äldre i något högre grad än yngre. Lika många, tre av fyra, anser också att deras partner är en ”Spara”.

Många lever på marginalen
Däremot är det många som lever på marginalen i vardagen. Var fjärde svensk har inga pengar kvar på lönekontot när månaden är slut. Betydligt fler kvinnor uppger detta: 32 procent jämfört med 22 procent av männen. Bland de ensamstående med barn är siffran hela 45 procent. Efter 47 års ålder sker dock en signifikant förbättring av ekonomin och i åldern 58-68 är det bara 15 procent som inte har pengar på kontot vid månadens slut.

Mer ur undersökningen:

• Nio av tio som lever i parförhållande utan hemmavarande barn har en buffert. Bland ensamstående med hemmaboende barn har bara sex av tio en sparbuffert.
  • Drygt var tionde svensk anser sig inte ha råd med en sparbuffert.
  • Sparbufferten används sällan till konsumtion. Däremot använder ensamstående med barn oftare sin sparbuffert till konsumtion jämfört med övriga hushållskategorier.
  • Nästan fyra av tio svenskar har dåligt samvete för att de inte sparar mer. Kvinnor har det i högre utsträckning än män: 43 procent jämfört med 32 procent.
  • Kvinnor har också högre ambitioner med sitt sparande än männen: 27 procent av kvinnorna och 22 procent av männen tänker öka sitt sparande de kommande åren.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd som en internetenkät via undersökningsföretaget PFM Research. 3 000 personer i åldrarna 15-75 år har svarat på enkäten. De som svarat utgör ett representativt urval ur befolkningen i avseende på kön, ålder och geografi.

Hela undersökningen finns att ladda ner från www.sbab.se/pressrum

För ytterligare information om undersökningen kontakta:
Bernd Schmitz, Presschef SBAB Bank
Tel: 08-614 43 94, Mobil: 0727-44 43 94, bernd.schmitz@sbab.se

Christine Brosewitz, Presskontakt SBAB Bank
Tel: 08-614 43 75, Mobil: 0708-47 16 11, christine.brosewitz@sbab.se

SBAB Bank erbjuder lån- och spartjänster via internet och telefon samt kreditgivning till företag. Genom att erbjuda produkter och tjänster som utmanar och förenklar bidrar SBAB till ökad konkurrens på den svenska marknaden. Bolaget grundades 1985 och ägs till 100 procent av svenska staten. Utlåningsvolymen uppgick 2010 till 249,1 mdkr och inlåningsvolymen till 6,1 mdkr. Antalet anställda är cirka 430 varav drygt 120 arbetar på huvudkontoret i Stockholm. Läs mer på www.sbab.se