Utblick SBAB Bank vecka 37, 13 september 2011

Veckans Utblick SBAB Bank med chefsekonom Tomas Pousette avhandlar...

Väldigt dramatiska händelser på finansmarknaden runt om i världen både på ränte- och aktiemarknaden med kraftiga nedgångar avspeglar dyster framtidssyn. Stor oenighet bland euroländerna och inom Europeiska Centralbanken med två tunga avhopp i Axel Weber och Jürgen Stark. Större budgetunderskott än man tidigare har räknat med. I USA har ett stort stimulanspaket lanserats med oklar finansiering. Från Sverige; svenska statsobligationer lägre nu än under finanskrisen, klokt av Riksbanken att lämna styrräntan oförändrad, har räntemarknaden möjligen rätt i förväntad räntesänkning - Sannolikheten för detta har ökat. Mer från Sverige; inflationsstatistik idag, imorgon mäklarstatistik, småhusbarometer på torsdag – en bra värdemätare på hur finansiella turbulensen slår på konsumtion och hushållens förtroende. Intressant i veckan internationellt är detaljhandelssiffror från USA på onsdag. Överlag svårt att se positiva signaler, negativt sentiment fortsätter troligtvis ytterligare en bra tid.

Video (08:58 minuter)

Utblick SBAB Bank kan ses direktsänd och i efterhand på http://www.sbab.se/veckansutblick

Nästa veckas Utblick SBAB Bank sänds på tisdag 20 september klockan 09.00.

SBAB Bank erbjuder lån- och spartjänster via internet och telefon samt kreditgivning till företag. Genom att erbjuda produkter och tjänster som utmanar och förenklar bidrar SBAB till ökad konkurrens på den svenska marknaden. Bolaget grundades 1985 och ägs till 100 procent av svenska staten. Utlåningsvolymen uppgick 2010 till 249,1 mdkr och inlåningsvolymen till 6,1 mdkr. Antalet anställda är cirka 420 varav drygt 120 arbetar på huvudkontoret i Stockholm. Läs mer på www.sbab.se