Utblick SBAB Bank vecka 38, 20 september 2011

Veckans Utblick SBAB Bank med ränteanalytiker Tor Borg avhandlar...

Trots negativa nyheter börserna upp en hel del jämfört med förra veckan. Kronkurs och råvarupriser marginellt förändrade. Fraktpriser (Baltic Dry Index) som indikator på utrikeshandel och global konjunktur, något högre ränteläge jämfört med förra veckan, marknadens förväntningar på Riksbanken; sänkningar fram till slutet av 2013, I Sverige förväntad inflationstakt, stabil arbetsmarknad och fortsatt trend med svagt nedåtgående bopriser. Samt om det politiska skeendet kring eurosamarbetet som fortsatt styr mycket av det som händer på finansmarknaderna. Aktuellt denna vecka; förhandlingar mellan Grekland och IMF (Internationella valutafonden), ECB (Europeiska Centralbanken) och EU, regeringens budgetproposition, protokoll från Riksbankens senaste räntemötet med ledtrådar om framtida agerande, räntemöte i Amerikanska Centralbanken imorgon kväll med operation twist och på torsdag statistik från EMU regionen – inköpschefsindex och index över hushållens förväntningar.

Video (09:18 minuter)

Utblick SBAB Bank kan ses direktsänd och i efterhand på http://www.sbab.se/veckansutblick

Nästa veckas Utblick SBAB Bank sänds på tisdag 27 september klockan 09.00.

SBAB Bank erbjuder lån- och spartjänster via internet och telefon samt kreditgivning till företag. Genom att erbjuda produkter och tjänster som utmanar och förenklar bidrar SBAB till ökad konkurrens på den svenska marknaden. Bolaget grundades 1985 och ägs till 100 procent av svenska staten. Utlåningsvolymen uppgick 2010 till 249,1 mdkr och inlåningsvolymen till 6,1 mdkr. Antalet anställda är cirka 420 varav drygt 120 arbetar på huvudkontoret i Stockholm. Läs mer på www.sbab.se