Varannan kvinna har velat skippa julen

SBAB har i en färsk undersökning tagit reda på svenska folkets inställning till julen.  Tänker och agerar man annorlunda i år jämfört med förra året och har julen någon gång känts övermäktig, som att man vill slippa allt? 51 procent av kvinnorna i undersökningen svarar att de velat skippa julen. 38 procent av männen svarar att de känt så någon gång.

Stress kring julen

Det kan konstateras att den åldersgrupp som allra mest känner igen sig i påståendet att någon gång ha velat skippa julen på grund av att den känts övermäktig är i åldern 36 till 55 år. 51 procent uppger detta.

- Kanske har man en orimlig bild av hur en lyckad jul ska se ut, anpassa istället kraven efter både budget och hur du bor. Familjer har en tendens att växa, först är man ensam, sen räknas man i par, och så några barn senare, plötsligt har närmaste familjen vuxit väldigt. Att ha hela släkten hemma om så bara för en dag och kväll, ställer krav på yta.  Man kan dela upp det så att ni är hemma hos den som bor störst, om ni blivit en stor familj, säger Claudia Wörmann Boendeekonom på SBAB.

Att det är i åldern 36 till 55 år som man i större utsträckning än övriga känner igen sig i påståendet att julen fått en att känna annat än frid, har sannolikt att göra med livssituationen. Barnen har förväntningar och under själva julen ska de tindra, julmaten ska lagas, helst  från grunden, och granen ska kläs. Kanske kommer hela släkten på besök också. Detta ofta i kombination med att man har ett yrkesliv att hantera.

- Jag tror att många upplever en press att få till det perfekta julfirandet, man pratar ju om julen som barnens högtid och med små barn finns förväntningar. Ju större barnen blir desto mer kan man förvänta sig hjälp i planeringen. Det kan också vara svårt att hitta en lagom nivå i en tämligen ny relation, säger Claudia Wörmann..

- Julen som ska vara så fridfull innebär en massa stress för många. Försök att hitta din nivå på julstöket. Jag tror vi sitter fast i en massa traditioner som inte längre funkar för dagens samhällsstruktur, där merparten av oss arbetar utanför hemmet, säger Claudia Wörmann.

Finns det något du förändrat i ditt sätt att fira jul i år jämfört med förra året?

Ingen skillnad alls mot förra året 43%
Vi drar ned på antalet julklappar i år 25%
Julklappsgränsen (i kronor räknat) är lägre i år 18%
Vi drar ned på maten till julbordet i år 15%
Vi skippar julklappar helt 9%
Vi kommer att laga mer vegetariskt i år 8%
Jag köper fler secondhand julklappar i år 8%
Skänker mer till välgörenhet under julen 6%

Även om det vanligaste svaret är att det inte är någon skillnad i hur de firar jul i år jämfört med tidigare år så svarar 25 procent att de drar ned på antalet klappar i år. Samtidigt har man dragit ner både på antalet klappar och hur mycket man handlar för. Men att skänka mer till välgörenhet är inget som man prioriterar.

Januari är för många årets fattigaste månad, att det nu skett en förändring mot att dra ned på antalet julklappar och hur mycket man handlar för bidrar till bättre ekonomi spritt över hela året.  Om man börjar ett nytt år med att hamna efter kan det lätt påverka flera månader framöver.

- Att dra ned på antalet klappar och vad de kostar minimerar ju risken för att tycka att januari är en usel månad ekonomiskt, det bidrar sannolikt också till att fler verkligen kan njuta av julen och inte bara se den som stressande. Det är i alla fall vad jag hoppas på,  avslutar Claudia Wörmann.

Om undersökningen

SBAB har beställt undersökningen av SynoInt, den besvarades av 1013 pesoner mellan den 13 – 18 december 2019. Åldersgruppen var mellan 18 till 80 år och spridda över hela Sverige.

Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB, 0709 -90 68 14 claudia.wormann@sbab.se

Erik Wennergren, Presschef SBAB, telefon: 0724- 517937, erik.wennergren@sbab.se.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till cirka 225 000, cirka 330 000 privatpersoner har sparkonto. Antal medarbetare är cirka 630. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.