SBB förvärvar nio samhällsfastigheter i Huddinge

Samhällsbyggnadsbolaget (SBB) har tecknat avtal om förvärv av nio samhällsfastigheter med offentlig verksamhet, i Huddinge. Säljare är Huddinges kommunala fastighetsbolag Huge Fastigheter AB och SBB tillträder fastigheterna den 2 oktober 2017.

Fastigheterna har en total uthyrningsbar yta om 8 750 kvadratmeter och är idag fullt uthyrda med hyresintäkter om cirka 16,8 mkr. Genom långsiktigt ägande och utveckling av fastigheterna vill SBB behålla den goda relationen med både kommunen och hyresgästerna som bedriver verksamhet inom grundskole- och förskoleverksamhet.

– Det här är en bra affär för Huddinges invånare. Vi får dels in pengar för att kunna fortsätta bygga nya skolor och förskolor när Huddinge växer, men vi får även ytterligare en stor ägare av samhällsfastigheter i Huddinge som vi kan jämföra oss själva med för att se till att vår egen förvaltning är effektiv, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor i Huddinge.

– Vi är mycket glada över att fått möjligheten att förvärva samhällsfastigheter i Huddinge. Vi ser fram emot att fortsätta investera i Huddinge som är en av Stockholms starkaste tillväxtkommuner, säger Illija Batljan, VD, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden.

Rådgivare i affären har varit Wistrand Advokatbyrå (juridisk rådgivare SBB), Foyen Advokatfirma AB (juridisk rådgivare Huge Fastigheter), NAI Svefa har varit transaktionsrådgivare.

Citat

Det här är en bra affär för Huddinges invånare. Vi får dels in pengar för att kunna fortsätta bygga nya skolor och förskolor när Huddinge växer, men vi får även ytterligare en stor ägare av samhällsfastigheter i Huddinge som vi kan jämföra oss själva med för att se till att vår egen förvaltning är effektiv.
Vi är mycket glada över att fått möjligheten att förvärva samhällsfastigheter i Huddinge. Vi ser fram emot att fortsätta investera i Huddinge som är en av Stockholms starkaste tillväxtkommuner.
Illija Batljan, VD, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden