• SBBS/

SBBS utvecklar intranät för Länsarbetsnämnderna i Skåne och Västra Götaland

Report this content

SBBS utvecklar intranät för Länsarbetsnämnderna i Skåne och Västra Götaland SBBS har knutit ihop länsarbetsnämnderna i Skåne och Västa Götaland (Göteborg) med ett extranät. De båda länsarbetsnämnderna vände sig till SBBS när de skulle knyta ihop de två organisationerna i ett datanät. SBBS valde att utnyttja internet för att lösa uppgiften. Tidigare har man alltid knutit ihop företag på olika platser med en fast koppling exempelvis från Telia. Men det är dyrt. Det ger både höga investeringskostnader och trafikavgifter. Men med internet kan man sänka kostnaderna radikalt, säger Ulf Welander som är marknadschef på SBBS. Länsarbetsnämnden i Skåne hade tillsammans med SBBS utvecklat ett internt kommunikationssystem för arbetsförmedlare. Ett intranät som SBBS driftsatt och haft underhållsansvar för. Det har handlat om att samla in kunskap om var de lediga jobben finns. Man har planerat företagsbesök för att ragga jobb. Och med hjälp av intranät har man kunnat samordna och effektivisera insatserna. I Göteborg intresserade man sig för vad som upplevdes som ett smart system. I stället för att utveckla ett eget intranät sökte man kontakt med länsarbetsnämnden i Skåne. Det ledde till att man bestämde sig för att samarbeta. När Göteborg valde att hoppa på Skånes lösning fick vi koncentrera oss på att hitta en vettig webblösning med samordningsvinster. Det var givet att vi skulle jobba med internet med tanke på de låga kostnaderna men databasdelarna var länge ett öppet kort. Den slutgiltiga lösningen baserade vi på en relationsdatabas med direktkoppling till de interna affärssystemen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/19/20000622BIT01150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/19/20000622BIT01150/bit0002.pdf