35 miljarder i överskottslikviditet hos Sveriges bostadsrättsföreningar - nu erbjuder SBC unik tjänst med marknadsledande ränta!

Svenska bostadsrättsföreningar har idag drygt 35 miljarder kronor i överskottslikviditet placerade hos banker runt om i Sverige utan ränta. Bakgrunden är de senaste årens räntenedgångar och att många bostadsrättsföreningar ofta upplever att det är komplicerat och osäkert att öppna ett placeringskonto hos en tredjepartsbank för att optimera sina räntor. Det innebär att många hellre låter bli att hantera dessa stora värden och inte får någon ränta alls på den överskottslikviditet som finns i föreningen.

SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum lanserar nu en ny och unik tjänst för kunder med ekonomisk förvaltning i samarbete med open banking plattformen MONU och Borgo, Sveriges nya hypoteksbolag. Som enda bostadsrättsförvaltare kommer SBC att kunna erbjuda ränta på föreningens kapital, en ränta som dessutom är marknadsledande jämfört med andra alternativ för bostadsrättsföreningar.

Via MONU, en plattform som kopplar ihop SBC med banker som erbjuder marknadsledande ränta på sparkonton med säkerhet av insättningsgarantin kan SBC nu erbjuda sina förvaltningskunder ett säkert och smidigt sätt att få tillgång till en unik open banking lösning för hantering av attraktiva sparkonton. Bostadsrättsföreningen kan enkelt se och följa sitt sparande direkt i SBCs kundportal.

- Vi arbetar ständigt med att optimera vårt erbjudande. Att vi nu på ett smidigt, enkelt och framförallt säkert och transparent sätt kan erbjuda en marknadsledande ränta och radikalt förbättra villkoren för våra kunder är något vi är mycket stolta över, säger Emil Lundström, VD och koncernchef SBC.

- Vi är väldigt glada att kunna samarbeta med SBC avseende att erbjuda ett bättre och långsiktigt sparalternativ för att hjälpa deras kunder till en bättre ekonomi. Att Borgo, med våra starkare ägare ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners och Ålandsbanken, enbart sysslar med bolån och därmed har en väldigt transparent verksamhet med låg risk, hoppas vi stämmer väl överens med hur vi tror de flesta bostadsrättsföreningar vill driva sin ekonomiska förvaltning, säger Gustav Berggren, VD på Borgo.

- Ända sedan vår första kontakt har SBC varit tydliga med sin höga ambition att fortsätta skapa värde för sina kunder, nu med fokus på att förbättra sina kunders sparränta. Vi är mycket glada att SBC valt MONU och att vi lyckats möta SBCs målsättning att kunna erbjuda ett tryggt, smidigt och attraktivt sparande via Borgo med hjälp av MONUs open banking plattform, säger Lars Rutegård, VD på MONU.

Tjänsten kommer att lanseras efter sommaren och innebär att SBC med hjälp av MONUs plattform gör det möjligt för bostadsrättsföreningarna att enkelt erhålla en marknadsledande ränta på sina likvida medel. Varje enskilt konto omfattas av den statliga insättningsgarantin.

För mer information kontakta:
Emil Lundström, VD och koncernchef SBC
E-post: emil.lundstrom@sbc.se

Markus Pålsson, Affärsområdeschef ekonomisk förvaltning SBC
Telefon: 08 544 109 80
E-post: markus.palsson@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. SBC grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. Bolaget tillhandahåller kundportalen Vår Brf samt utbildningar som t.ex. Styrelsecertifiering, tar varje år fram Sveriges Bostadsrättsrapport och är en aktiv röst i media. SBC har kontor på fem orter i landet med ca 350 anställda. Bolaget omsatte år 2020, 478 mkr i koncernen. www.sbc.se

Om Borgo
Borgo är ett nytt svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners och Ålandsbanken. Borgo drivs fristående och kommer enbart fokusera på att kunna finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka ägare går samman, kombinerat med marknadens modernaste processer för bolån, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis. Borgos sparerbjudande lanseras efter sommaren 2021. Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgos sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Om MONU
MONU är den första open banking plattformen för distribution av inlåningsprodukter i Norden, som möjliggör för både finansiella och icke-finansiella företag att erbjuda olika typer av inlåningsprodukter till sina kunder med säkerhet av den statliga insättningsgarantin. Genom MONUs plattform kan banker få tillgång till kunder från bl.a. ledande kapitalförvaltare, nätmäklare, och pensionsrådgivare.

Taggar: