BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 JANUARI - 31 DECEMBER 2009

Nya SBC på plats med tjänster i fokus

• Intäkterna för perioden jan-dec 2009 uppgick till 253 (248) mkr.*

• Rörelseresultatet för perioden jan-dec 2009 uppgick till -20 (-13) mkr, varav -8 mkr är hänförliga till bedömda effekter av försäljningen av merparten av SBC Mark som genomförs 2010.*

• Resultatet 2009, inklusive verksamhet till försäljning, uppgick till

-88 (-224) mkr, varav -66 mkr är hänförliga till bedömda effekter av försäljningen av merparten av SBC Mark som genomförs 2010. Resultatet per aktie under jan-dec 2009 uppgick till -8:76 (-43:00) kr.

• Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -64 (5) mkr.*

• Eget kapital per 31 december 2009 uppgick till 73 (65) mkr och soliditeten uppgick till 12 (10) procent. Under andra kvartalet erhölls nyemissionslikvid om netto 96 mkr.

• Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för 2009. Ingen utdelning lämnades för 2008.

• Styrelsen har till följd av renodlingen mot förvaltningstjänster, genom avyttringen av merparten av SBC Mark, reviderat de finansiella målen. Nuvarande VD Helena Skåntorp och CFO Leif Carlsson har valt att lämna SBC under 2010 som ett led i att undvika dubbla ledningsfunktioner. Processen med att tillsätta en ny ledning har inletts.

*Enligt IFRS 5 redovisas dotterbolaget SBC Mark AB (affärsområde Projektutveckling) som verksamhet till försäljning och säredovisas i resultat- och balansräkningen. Markerade nyckeltal gäller kvarvarande verksamheter. Jämförelsetalen är omräknade. Övriga nyckeltal gäller för totala koncernen.

(För fullständig rapport inkl. tabeller, se bifogad fil)

VD HAR ORDET…

2009 var ett historiskt år då fundamentala förändringar inleddes för SBC. Under början av året lades de strategiska riktlinjerna upp för det nya SBC vilka nu är på plats. Avyttringen av projekt-utvecklingsverksamheten tog, till följd av marknadsläget, längre tid än vad vi hade förväntat oss. Vi har nu kunnat fullfölja vår planerade renodling för att bli ett konsultbolag med fokus på förvaltningstjänster för bostadsrättsföreningar.

I början av 2010 har vi avyttrat huvuddelen av projektverksamheten genom överlåtelsen till det med JM gemensamägda bolaget SBC Bo och slutförande pågår av försäljningen av två projekt i Göteborgs kommun till Skanska.

Årsresultatet för 2009 med en förlust på 88 mkr är naturligtvis inte tillfredsställande och beror i huvudsak på avyttringen av SBC Mark. Vad som dock känns bra är att vi efter den genomförda renodlingen har skapat ett SBC med påtagligt minskad skuldsättning och lägre riskexponering med förutsättningar för stabila finanser och positivt kassaflöde. Detta ger våra förvaltningskunder ett än mer stabilt SBC med ökade resurser att utveckla tjänster för att möta deras behov.

Parallellt med renodlingen har vi inom SBC under året arbetat med att förbättra vårt erbjudande av ekonomi-, teknik- och juridiktjänster samt reducerat våra kostnader. Det är därför glädjande att vår kärnverksamhet Förvaltning uppvisar en stabil utveckling med högre tillväxt än marknaden. Vi har kontinuerligt lanserat nya tjänster och vidareutvecklat vårt uppskattade webbaserade kundsystem ”Vår Brf”. Lanseringar av nya tjänster kommer fortsatt att vara i fokus under 2010. Vår nya organisation inom Förvaltning har under året successivt kommit på plats vilket vi nu väntar oss kunna se positiva effekter av, på såväl resultat som kundnöjdhet.

Den försiktiga återhämtning på bostadsrätts-marknaden vi såg under hösten har förstärkts och marknaden ser ljusare ut 2010. Jag konstaterar att marknaden är fortsatt fragmenterad med en blandning av stora rikstäckande aktörer kompletterat med mindre lokala aktörer. Med en sådan marknadsbild ser vi framför oss att en konsolidering skulle främja utvecklingen för kunderna. Det nya SBC är redo att driva och leda utvecklingen på marknaden. Vi har nu skapat förutsättningar för en stark plattform, såväl finansiellt som organisatoriskt, som kombinerat med vår breda kundbas och våra långa kundrelationer ger oss ökad möjlighet till lönsam tillväxt och stabila finanser.

SBC fortsätter därmed den spännande utvecklingen som det mest kompletta kunskaps- och tjänsteföretaget inom bostadsrättsförvaltning.

Helena Skåntorp