BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 JANUARI - 31 DECEMBER 2010

(NGM:SBC)

Lönsamhet och kvalitet i fokus – marginalförbättring Förvaltning

(för fullständig rapport, se bifogad fil)

• Intäkterna för perioden jan-dec 2010 uppgick till 339 (253) mkr, varav 93 mkr är hänförligt till försäljning av lägenheter i Eolshäll.*

• Rörelseresultatet för perioden jan–dec 2010 uppgick till -34 (-32) mkr, varav -19 mkr är hänförligt till engångskostnader i samband med färdigställandet av Eolshäll samt avgångsvederlag till tidigare ledning. 2009 var -8 mkr hänförliga till avyttringen av merparten av SBC Mark.*

• Periodens resultat under jan–dec 2010 uppgick till -27 (-97) mkr. Resultatet hänförligt till försäljningen av merparten av SBC Mark redovisades i sin helhet 2009 och uppgick till -66 mkr.

• Resultatet per aktie under jan–dec 2010 uppgick till -2,16 (-9,65) kr.

• Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -60 (-92) mkr.*

• Eget kapital per den 31 december 2010 uppgick till 56 (83) mkr och soliditeten till 33 (14) procent.

• Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för 2010. Ingen utdelning lämnades för 2009.

• Under 2010 har SBC renodlats mot förvaltningstjänster och avyttrat merparten av SBC Mark. Lönsamhet och kvalitet har stått i fokus. Tjänsteutbudet har breddats till rikstäckande helhetslösningar, kundportalen ”Vår Brf” har vidareutvecklats och kvaliteten inom bland annat Kundtjänst har förbättrats ytterligare.

*Enligt IFRS 5 redovisas merparten av affärsområde Projektutveckling som verksamhet till försäljning och särredovisas i resultat- och balansräkningen. Markerade nyckeltal gäller kvarvarande verksamheter. Jämförelsetalen är omräknade. Övriga nyckeltal gäller för totala koncernen.

|TABLE ID=181|

VD HAR ORDET…

Marginalen i den underliggande tjänste-verksamheten inom Förvaltningen fortsatte att stärkas under fjärde kvartalet. Resultatet i kvartalet för segmentet påverkades dock väsentligt av ränteuppgången då den har en negativ effekt på marknadsvärdet på redovisningsmedlen. För helåret är resultatet för koncernen en besvikelse.

Intäkterna utvecklades något svagare än väntat under fjärde kvartalet, främst på grund av att efterfrågan på tjänster inom Teknik var fortsatt avvaktande.

Under kvartalet genomfördes de återkommande kund- och medarbetarundersökningarna och resultatet visar att SBC tagit steg i rätt riktning. Efter genomförda strukturförändringar i koncernen är det tillfredsställande att SBC uppnår de högsta nivåerna för både Nöjd Kund Index (NKI) och Nöjd Medarbetar Index (NMI) sedan mätningarna startade.

Under kvartalet lanserades flera nya tjänster. För att hjälpa kunderna att möta ökade kapitalkostnader erbjuder SBC en låneupphandlingstjänst. Vi har också utvecklat en tjänst för återkoppling och uppföljning för tekniska förvaltningsuppdrag, ”Ärendelogg”, som är fullt integrerad i kundportalen ”Vår Brf”.

Inom segmentet Övrig verksamhet fortgår bostadsprojektet Fotö enligt plan. Inflyttning är planerad till andra kvartalet 2011. I bostadsprojektet Eolshäll har inflyttning skett i samtliga lägenheter. Under 2010 har de strukturella affärerna med JM och Skanska genomförts. Leveransåtaganden från den tidigare projektutvecklingsverksamheten har under året tagit mer kraft och tid än väntat. Några aktiviteter återstår att hantera under 2011.

2010 var första året för det nya SBC. Våra värdeord - professionell service och kvalificerad sakkunskap – har under året legat till grund för vårt fokus på att bredda erbjudandet, höja kvaliteten och effektivisera verksamheten. Jag kan konstatera att året inte utvecklats fullt ut enligt våra förväntningar men vi har kommit en bra bit på väg och stärkt marginalen inom segmentet Förvaltning.

Fokus 2011 är att ytterligare förstärka marginalen, dels genom intäktsökningar, dels genom fortsatta effektiviseringar. Sammantaget kommer det att bidra till att säkra SBCs marknadsledande position.

Niklas Knight

(för fullständig rapport, inkl. tabeller, se bifogad fil)