Bokslutskommuniké 2014

(För fullständig rapport, inkl tabeller, se bifogad fil)

Rörelseresultat 53 mkr för 2014 Perioden januari – december 2014

• Intäkterna uppgick till 251 (248) mkr. Rörelseresultatet uppgick till 53 (58) mkr.
  • Periodens resultat uppgick till 42 (46) mkr.
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,02 (1,11) kr.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 56 (54) mkr.
  • Eget kapital per den 31 december 2014 uppgick till 172 (158) mkr och soliditeten till 84 (80) procent.

Styrelsens föreslår för 2014 en utdelning om 2,50 kronor per aktie, motsvarande en total utdelning om 103 mkr. För 2013 genomfördes ett inlösenförfarande motsvarande 27 mkr.

Nyckeltal:

Koncernen

okt-dec

okt -dec

jan-dec

jan-dec

Intäkter, mkr

65

64

251

248

Rörelseresultat, mkr

13

53

58

Rörelsemarginal, %

20

21

24

Resultat per aktie, kr

Kassaflöde från den löpande verksamheten, mkr

14

15

56

54

Kassaflöde från den löpande verksamheten per aktie, kr

Kassaflöde per aktie, kr

Eget kapital per aktie, kr

Avkastning på eget kapital, %

6

7

25

34

Räntabilitet på eget kapital före skatt, %

8

9

33

45

Soliditet, %

84

80

84

80

Antal medarbetare, vid periodens slut

194

192

194

192

Under maj 2014 genomfördes en aktiesplit 4:1 med obligatoriskt inlösen av den fjärde aktien. Därmed har antalet aktier ökat från 13 727 950 till 41 183 850 aktier. Tidigare perioder har omräknats med anledning av detta.

För ytterligare information hänvisas till:

Niklas Knight, VD och koncernchef, niklas.knight@sbc.se, 0709-24 44 30 Karin Iversen, CFO och vice VD, karin.iversen@sbc.se, 0709-42 84 40

Informationen är sådan som SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 februari 2015 klockan 08:30.

VD har ordet

Koncernens intäkter för fjärde kvartalet var 2,1 procent högre än föregående år med ett oförändrat rörelseresultat.  För helåret är koncernens intäkter 1,4 mkr högre än föregående år och rörelseresultatet 53 mkr vilket är 5 mkr sämre än föregående år. SBC har i år fler avtalskunder inom ekonomisk förvaltning, vilket gett högre intäkter och ökad merförsäljning. Efterfrågan på juridiska tjänster och projektledning har varit bättre än föregående år. Inom den tekniska förvaltningen hade vi en svag inledning av året men har successivt utvecklats i rätt riktning.  Samtidigt har, trots ökade volymer, avkastningen från redovisningsmedel varit väsentligt lägre än föregående år då räntenivåerna är lägre vilket påverkat såväl intäkter som resultat negativt.

I kvartalet genomförde SBC en kundundersökning där vi glädjande kunde konstatera att SBCs kunder överlag är mycket nöjda med SBCs leveranser och arbete. Kunderna gav SBC ett NKI, Nöjd kund index, på 72. Vår ambition är att ha högst NKI inom branschen och utifrån tillgänglig benchmark ligger vi nu i topp.

Under 2014 har SBC haft uppdraget att för Bostadsrätternas räkning sörja för tillförsel av nyproducerade bostäder till SBC Bospar. I mars 2015 upphör detta uppdrag.

Den 7 januari 2015 genomförde SBC två företagsförvärv av bolag verksamma i samma bransch i Stockholmsområdet – T&T Förvaltnings AB samt Österåkers Bostadsrättförvaltning AB. Genom förvärvet stärker SBC sin position på den viktiga Stockholmsmarknaden där närmare en tredjedel av Sveriges bostadsrättsföreningar finns. Stockholm är också den region i landet som förväntas växa mest. Efter förvärvet har SBC-gruppen närmare 2 900 kunder i ekonomisk förvaltning.

Marknadsutsikter

SBC bedömer att den marknadsmässiga efterfrågan på bostadsrätter är hög och kommer vara fortsatt hög. SBC kommer att fortsätta att samarbeta med byggbolag för att få fler kunder främst inom ekonomisk förvaltning. Vi har noterat en ökad aktivitet på andrahandsmarknaden, främst i storstadsregionerna, vilket ökar efterfrågan på tjänster från förvaltare. Samtidigt möter vi hårdare priskonkurrens i samband med kontraktsförhandlingar. Genom de åtgärder vi genomfört och belönats i form av det bästa kundbetyget någonsin tillsammans med de förvärv vi genomfört har SBC stärkt sin position på marknaden. Jag ser med tillförsikt fram emot att SBC under 2015, trots hårdare konkurrens, kommer att stärka sin position som den ledande värdeskapande förvaltningspartnern till bostadsrättsföreningar.

Niklas Knight,

(För fullständig rapport, inkl tabeller, se bifogad fil)