BRF-index visar: Nu är vändpunkten nära för BRF:ers ekonomi

Förra året hade stigande räntor den största inverkan på bostadsrättsföreningars omkostnader. När det första kvartalet av 2024 är förbi står det klart att alla parametrar har ökat, förutom just ränta och elkostnad. Markus Pålsson, Chef för Verksamhetsinnovation och utveckling, spår att kostnaderna kommer planas ut framöver men att kvardröjningseffekter kvarstår.

Sveriges bostadsrättsföreningar har under det senaste året stått för stora ekonomiska utmaningar. Det syns tydligt i Sveriges BostadsrättsCentrums BRF-index som visar att omkostnaderna har ökat varje kvartal sedan Q2 2022. Inte minst har räntekostnaderna utgjort en betydande del i ökningarna, men det ändras nu. Efter två besked om oförändrad styrränta från Riksbanken minskar nu räntekostnaderna för första gången på två år – om än ytterst lite.

Kostnaderna för en genomsnittlig bostadsrättsförening med 50 lägenheter, en lokal och en yta på 4834 m² hamnade på 694 779 kr under Q1. Det är en ökning med 11,7 procent på årsbasis.

– Efter nästan två år av konstanta ökningar ser vi nu att det börjar lätta. Men även om kostnaderna inte fortsätter öka finns det föreningar som kommer behöva höja avgiften till följd av de kostnadsökningar som gjorts fram tills nu. Vi ser att sparandet, som ska användas för kommande underhåll, har minskat de senaste åren. Det är därför viktigt att styrelser arbetar med en uppdaterad underhållsplan för att fastställa sparandebehovet, säger Markus Pålsson, Chef för Verksamhetsinnovation och utveckling, SBC Sveriges Bostadsrättscentrum AB.

Räntan största utgiften – trots att den inte ökar

Den största utgiften i BRF-index har under en längre period varit räntan. Den har också de senaste kvartalen varit den post som ökat mest. Men när ränteökningarna har avstannat och ett nytt år gjort sitt intåg är det istället andra parametrar som ökar mer. Flera av dessa prisjusteras vid varje årsskifte och det är anledningen till att försäkring, sophämtning, vatten och avlopp samt fastighetsavgiften ökar. Även kostnaden för uppvärmning har stigit med omkring 10 procent i snitt.

– Trots prisjusteringar i början av året så ser vi att kostnaderna totalt minskar jämfört med sista kvartalet 2023, men på årsbasis ser vi fortfarande en ökning. Många av dessa prisökningar är dessutom högre än de brukar och vi ska inte glömma att lågkonjunkturen fortsatt är ett faktum som påverkar både bostadsrättsföreningar och dess medlemmar. Vi ser flera tendenser som pekar på att hushållen har det svårare att få ihop ekonomin och samtidigt söker sig fler bostadsrättsföreningar till oss för att uppdatera underhållsplanen, budgeten eller ta ett nytt grepp om ekonomin, säger Markus Pålsson.

Om BRF-index

BRF Index är ett index framtaget av SBC som visar hur mycket det kostar att driva en bostadsrättsförening. Den genomsnittliga föreningen som indexet utgår från har en totalyta på 4834 m² med 50 lägenheter och en lokal. Indexet kommer att släppas varje kvartal och utgår från sju parametrar.

Markus Pålsson
Chef för Verksamhetsinnovation och utveckling, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: markus.pålsson@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningar: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 4600 kunder, 400 anställda och omsatte 675 mkr år 2023.