DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 31 MARS 2011

Effektiviseringsarbete ger positivt resultat

• Intäkterna för perioden januari-mars 2011 uppgick till 62 (143) mkr. Under första kvartalet 2010 var 75 mkr hänförligt till försäljning av lägenheter i Eolshäll.
  • Rörelseresultatet för perioden januari-mars 2011 uppgick till 4 (-21) mkr. Första kvartalet 2010 var belastat med -19 mkr hänförligt till engångskostnader.
  • Periodens resultat under januari-mars 2011 uppgick till 2 (-17) mkr.
  • Resultatet per aktie under januari-mars 2011 uppgick till 0,18 (-1,35) kr.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -12 (-45) mkr.
  • Eget kapital per den 31 mars 2011 uppgick till 58 (66) mkr och soliditeten till 33 (30) procent. Per den 31 december 2010 uppgick eget kapital till 56 (83) mkr och soliditeten till 33 (14) procent.
  • 90 procent av SBCs kunder använder nu kundportalen Vår Brf i styrelsearbetet.

Koncernen

2011 jan-mars

2010   jan-mars

2010 jan-dec

Intäkter, mkr

Rörelseresultat, mkr

varav Förvaltning, mkr

Rörelseresultat före andra vinster eller förluster, netto

Rörelsemarginal, %

neg

Kassaflöde från den löpande verksamheten, mkr

Avkastning på eget kapital, %

neg

Soliditet, %

Resultat per aktie, sek

-1:35

-2:16

Antal medarbetare vid periodens slut

VD HAR ORDET…

Under första kvartalet uppvisar koncernen ett positivt resultat med en stärkt rörelsemarginal. Vi ser en fortsatt positiv effekt av våra kvalitetsåtgärder inom Förvaltningen och ett förbättrat resultat inom Övrig verksamhet. Intäkterna inom segmentet Förvaltning utvecklades dock något svagare under kvartalet än motsvarande period förra året. Detta främst på grund av att efterfrågan på tjänster inom Teknik var fortsatt avvaktande och att avkastningen på redovisningsmedel var lägre.

Under kvartalet har fokus i kunduppdragen varit på att färdigställa boksluten för bostadsrätts-föreningarna.

Ett antal välbesökta kundevent har genomförts där stort intresse visats för våra tjänster.

Under kvartalet har vi uppnått vårt delmål att 90 procent av SBCs kunder ska använda kundportalen Vår Brf för ett mer flexibelt styrelsearbete.

Inom segmentet Övrig verksamhet är de flesta projekt och verksamheter avslutade. Bostadsprojektet Fotö fortgår enligt plan med inflyttning planerad till andra kvartalet 2011. Nu återstår endast ett fåtal aktiviteter att hantera beträffande leveransåtaganden från den tidigare projektutvecklingsverksamheten.

SBC har fortsatt arbetet med att förbättra rörelsemarginalen inom Förvaltningen. Ett led i arbetet är att vi påbörjat analysen av lönsamhet på kundnivå. Uppföljning av det arbetet kommer att ha en positiv marginaleffekt på längre sikt även om det kan komma att innebära ett intäktsbortfall på kort sikt. Vi arbetar även med prisjusteringar för att möta lönekostnadsökningar.

Det känns sporrande att leda SBC där fokus 2011 är att ytterligare förstärka marginalen. Vi ska både skapa nya intäkter genom attraktiva kunderbjudanden och arbeta än mer effektivt ur ett kvalitets- och kostnadsperspektiv. Sammantaget kommer vi därmed stärka vår roll som Sveriges ledande leverantör av förvaltningstjänster till bostadsrättsföreningar.

Niklas Knight VD och koncernchef

(För fullständig delårsrapport, se bifogad fil)