DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 30 JUNI 2011

Resultatförbättring och ny organisation på plats

• Intäkterna för perioden januari-juni 2011 uppgick till 135 (214) mkr. Under första halvåret 2010 var 85 mkr hänförligt till försäljning av lägenheter i Eolshäll.
  • Rörelseresultatet för perioden januari-juni 2011 uppgick till 11 (-29) mkr. Första halvåret 2010 var belastat med -19 mkr hänförligt till engångskostnader.
  • Periodens resultat under januari-juni 2011 uppgick till 6 (-23) mkr.
  • Resultatet per aktie under januari-juni 2011 uppgick till 0,46 (-1,84) kr.*
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -3 (-45) mkr.
  • Eget kapital per den 30 juni 2011 uppgick till 76 (60) mkr och soliditeten till 47 (30) procent. Per den 31 december 2010 uppgick eget kapital till 56 (83) mkr och soliditeten till 33 (14) procent.
  • Riktad nyemission till Didner & Gerge Småbolagsfond genomförd.
  • Ny organisation på plats.

(För tabell, se bifogad fil)

VD HAR ORDET…

Koncernens utveckling under andra kvartalet har överlag varit positiv med ökade intäkter och stärkt rörelsemarginal. Inom kärnverksamheten Förvaltning har fokus varit på att förbättra rörelsemarginalen genom kostnadsbesparingar och kvalitetsåtgärder vilket haft fortsatt positiv effekt på resultatet. Inom Övrig verksamhet har bostadsprojektet Fotö resultatförts.  Samtidigt har en kvarvarande tvist med en entreprenör i bostadsprojektet Eolshäll slutligen avgjorts. Med dessa två projekt avslutade återstår endast ett fåtal aktiviteter inom segment Övrig verksamhet.

Under första halvåret har vi jobbat med att sänka koncernens ränterisk genom att minska löptiderna i placeringarna avseende redovisningsmedel. Under andra kvartalet har SBC avvecklat de räntebärande portföljerna för att istället placera kapitalet på räntebärande konto i bank. Därmed blir resultatutvecklingen mer jämnare.

Den nya organisationen har införts under kvartalet med Konsultchefer på varje lokalkontor samt Konsultteam som ersätter den tidigare rollen Kundansvarig. I samband med detta har hela chefsstrukturen setts över och resulterat i en plattare organisation med färre chefer. Målet med den nya organisationen är att öka den lokala marknadsbearbetningen och genom ett mer flexibelt arbetssätt stärka kundnytta och lönsamhet. Kostnaden för avvecklingen av övertaligheten som uppstått i samband med omorganisationen belastar resultatet för andra kvartalet.

SBC har genomfört en riktad nyemission till Didner & Gerge Småbolagsfond. Emissionen har ökat det egna kapitalet med cirka 14 mkr och därmed förbättrat soliditeten.

Fokus för SBC under 2011 och framåt är att ytterligare stärka marginalen. Vårt mål är att skapa nya intäkter genom attraktiva kunderbjudanden, högre marknadspenetration och att arbeta än mer effektivt ur ett kvalitets- och kostnadsperspektiv. Vi ser nu full effekt av tidigare genomförda åtgärder på kvalitets- och kostnadssidan. Genom omorganisationen har vi skapatförutsättningar att öka marknadsbearbetningen och därigenom få ytterligare intäkter. Omorganisationen bidrar även till kommande kostnadssänkningar.

Med stärkt finansiell ställning, bättre anpassad organisation och tydliga positiva effekter på marginalen känns det inspirerande att driva SBC vidare mot stabil lönsamhet. Sammantaget kommer vi stärka vår roll som en av Sveriges ledande leverantörer av förvaltningstjänster till bostadsrättsföreningar.

Niklas Knight

(För fullständig rapport, se bifogad fil)