Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2018

Tillväxt, förbättrad lönsamhet och starkt kassaflöde

1 april–30 juni

•  Intäkterna uppgick till 112 (107) mkr.

•  Rörelseresultatet uppgick till 14 (12) mkr.

•  Periodens resultat uppgick till 11 (10) mkr vilket motsvarar 0,27 (0,24) kr per aktie.

•  Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 28 (24) mkr.
  •  Under kvartalet har Petra Schneider tillträtt som HR-chef för SBC.

1 januari–30 juni

•  Intäkterna uppgick till 217 (213) mkr.

•  Rörelseresultatet uppgick till 28 (24) mkr.

•  Periodens resultat uppgick till 22 (19) mkr vilket motsvarar 0,52 (0,46) kr per aktie.

•  Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 47 (34) mkr.

VD HAR ORDET

Under årets andra kvartal ser vi en fortsatt tillväxt inom vår avtalsbundna affär för förvaltningstjänster. Tillsammans med en fortsatt hög efterfrågan av tilläggstjänster såsom projektledning och juridik skapas en organisk tillväxt i kvartalet motsvarande 4 % och en förbättring av rörelseresultatet med 17 % jämfört med andra kvartalet 2017.

Resultatförbättringen är främst driven av en mer fördelaktig affärsmix med en högre andel avtalsintäkter. Kassaflödet från den löpande verksamheten visar fortsatta förbättringar jämfört med föregående år. Under andra kvartalet har vi en ökning motsvarande 17 %, vilket ger en förbättring under årets första halvår med 38 % jämfört med motsvarande period 2017. Även volymen av redovisningsmedel fortsätter att öka under andra kvartalet. Intäkterna från dessa är dock fortsatt låga, en direkt följd av det låga ränteläget.

Under den senaste månaden har bostadsrättspriserna i såväl Göteborgs- som Malmö-området ökat med 1 % medan priserna i Stockholms-området är oförändrade, rapporterar Svensk Mäklarstatistik i sin senaste rapport. Vidare konstaterar Svensk Mäklarstatistik att innan det nya amorteringskravet infördes 1 mars såldes rekordmånga bostadsrätter under januari-februari. Eftersom många passade på att sälja och köpa innan 1 mars var det naturligt att betydligt färre såldes under månaderna efter. I juni började volymerna att återhämta sig till en normalare nivå enligt Svensk Mäklarstatistik.

Antalet myndighetskrav som en bostadsrättsförening eller fastighetsägare måste förhålla sig till är många. SBC är ett oberoende förvaltningsbolag som funnits i snart 100 år och vi arbetar uteslutande med förvaltningstjänster vilket gör oss till experter inom detta område. Med vår kunskap och erfarenhet kan vi hjälpa våra kunder att leva upp till alla de myndighetskrav som ställs.

I Sveriges Bostadsrättsrapport 2018 som SBC årligen tar fram, tycker bostadsrättsägarna att de viktigaste framtida investeringarna i bostadsrättsföreningen är solceller, laddningsstationer till elbilar och övervakningskameror. Detta faktum är något vi tar med oss i våra förvaltningsuppdrag med ett aktivt miljö- och hållbarhetsarbete.

Vi på SBC jobbar dagligen med målsättningen att göra fastighetsägandet och styrelsearbetet enklarare för våra kunder genom en kompetent och aktiv förvaltning. Det är ett behov som i allra högsta grad behövs och finns i dag och som kommer att finnas även framöver. Ett bevis på detta är att jag med stolthet kan konstatera att SBCs andra kvartal uppvisar en tillväxt och en fortsatt resultatförbättring samt ett starkt kassaflöde.

SBC är den största oberoende aktören inom bostadsrättsförvaltning och vi fortsätter hela tiden att satsa på att utveckla vårt erbjudande. Jag ser med stor tilltro fram emot de två kommande kvartalen av 2018.

Ola Gunnarsson

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB

(För fullständig rapport, ink tabeller, se bifogad fil)

För mer information kontakta:

Ola Gunnarsson VD och koncernchef
ola.gunnarsson@sbc.se

Emil Lundström CFO
emil.lundstrom@sbc.se

-------------------

Denna information är sådan information som SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 juli 2018 kl.12:00 CET

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB, är ett av landets ledande företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. SBC erbjuder full service inom ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk expertis. SBC har kontor på fem orter i landet med ca 320 anställda. Bolaget är noterat på NGM Equity och omsatte år 2017, 431 mkr i koncernen. www.sbc.se.

Taggar: