DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI - 30 SEPTEMBER

Koncernen redovisar positivt resultat i tredje kvartalet

(För fullständig rapport, inkl tabeller, se bifogad fil)

• Intäkterna under tredje kvartalet 2010 uppgick till 57 (58) mkr och resultatet uppgick till 2 (0) mkr.

• Intäkterna för perioden jan–sept 2010 uppgick till 271 (189) mkr, varav 89 mkr är hänförligt till försäljning av lägenheter i Eolshäll.*

• Rörelseresultatet för perioden jan–sept 2010 uppgick till -24 (-17) mkr, varav -19 mkr är hänförligt till engångskostnader i samband med färdigställandet av Eolshäll samt avgångsvederlag till tidigare ledning.*

• Periodens resultat under jan–sept 2010 uppgick till -19 (-15) mkr.* Resultatet per aktie under

jan–sept 2010 uppgick till -1,53 (-1,61) kr.*

• Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -77 (-105) mkr.*

• Eget kapital per den 30 september 2010 uppgick till 64 (151) mkr och soliditeten till 33 (23) procent. Per den 31 december 2009 uppgick eget kapital till 83 mkr och soliditeten till 14 procent.

• Påtagligt förbättrad kvalitet inom kundtjänst. Ökat intresse för ekonomiska förvaltningstjänster men dämpat intresse för tekniska projektledningsuppdrag.

*Enligt IFRS 5 redovisas merparten av affärsområde Projektutveckling som verksamhet till försäljning och särredovisas i resultat- och balansräkningen. Markerade nyckeltal gäller kvarvarande verksamheter. Jämförelsetalen är omräknade. Övriga nyckeltal gäller för totala koncernen.

(För tabell, se bifogad fil)

VD HAR ORDET…

Det är glädjande att konstatera att koncernen visar ett positivt resultat i kvartalet. Det fokus SBC har på att effektivisera verksamheten ger ett tydligt avtryck i marginalutvecklingen. Vår kärnverksamhet - att leverera professionella förvaltningstjänster till bostadsrättsföreningar - fortsätter att utvecklas i rätt riktning.

I kvartalet har SBCs totala intäkter minskat något. God intäktsutveckling från tjänster inom Ekonomisk förvaltning, samt försäljningen av en lägenhet i Eolshäll, kompenserade inte fullt ut den negativa effekten av en lägre volymavkastning från redovisningsmedel och av en minskad efterfrågan på projektledningsuppdrag. Den lägre efterfrågan på projektledningsuppdrag bedömer SBC beror på högre kostnader för föreningar att genomföra ombyggnationer då räntorna har stigit. Samtidigt har kostnaderna på entreprenadsidan ökat på grund av att det kommersiella byggandet av fastigheter tagit ny fart. Bedömningen är att vi kommer att ha en dämpad efterfrågan på projektledningsuppdrag tills dess marknaden anpassat sig till de nya förutsättningarna. Likaså fortsätter antalet ombildningar vara på en betydligt lägre nivå än föregående år.

Vi kan konstatera ökat kundintresse kring ett mer långsiktigt arbete med föreningens ekonomi och fastighet. SBC står väl rustat då vi kan tillhandahålla den kvalificerade sakkunskapen inom ekonomi, teknik och juridik som behövs för att hantera de komplexa framtidsfrågorna som styrelserna i föreningarna har att ta ställning till.

Under kvartalet har SBC ytterligare kraftigt förenklat för kunderna att byta till SBC från annan förvaltare, något som annars kräver en omfattande arbetsinsats från kunden. Vi erbjuder nu hantering av allt praktiskt i samband med föreningens flytt för att bli kund hos SBC.

SBCs breddade kunderbjudande genom samarbetsavtalen med Bravida och Svensk Markservice har mottagits väl på marknaden. SBC har, trots kort tid från lansering, redan tecknat avtal med kunder där SBC tar helhetsansvaret för såväl inre som yttre underhåll av föreningens fastighet.

Inom Övrig verksamhet fortlöper arbetet med att planenligt slutföra de åtaganden som kvarstår inom projektutvecklingsverksamheten efter försäljningen av större delen av verksamheten till JM respektive Skanska.

SBCs kvalitetsarbete fortlöper med professionell service och kvalificerad sakkunskap som bolagets ledande värdeord. Att utifrån redan höga nivåer ytterligare förbättra och utveckla våra kunderbjudanden, kundgränssnitt och arbetsprocesser kommer bidra till att säkra SBCs marknadsledande position.

Niklas Knight

(För fullständig rapport, inkl tabeller, se bifogad fil)