DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI - 30 SEPTEMBER 2009

(NGM:SCB)

Stabil utveckling på ljusnande förvaltningsmarknad

• Intäkterna för perioden jan-sept 2009 uppgick till 189 (182) mkr.*

• Rörelseresultatet för perioden jan-sept 2009 uppgick till -7 (1) mkr.*

• Periodens resultat under jan-sept 2009, inklusive verksamhet till försäljning, uppgick till -21 (-174) mkr. Resultatet per aktie under jan-sept 2009 uppgick till -2:28 (-33:51) kr.

• Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -2 (-23) mkr.*

• Eget kapital per 30 september 2009 uppgick till 140 mkr och soliditeten uppgick till 22 procent. Per den 31 december 2008 uppgick eget kapital till 65 mkr och soliditeten till 10 procent.

• Projekt Fotö med 21 lägenheter i Göteborgs skärgård har säljstartat.

*Enligt IFRS 5 redovisas dotterbolaget SBC Mark AB (affärsområde Projektutveckling) som verksamhet till försäljning och säredovisas i resultat- och balansräkningen. Markerade nyckeltal gäller kvarvarande verksamheter. Jämförelsetalen är omräknade. Övriga nyckeltal gäller för totala koncernen.

(För tabell se bifogad fil.)

VD HAR ORDET…

Under tredje kvartalet har vi börjat se en försiktig återhämtning på bostadsrättsmarknaden och marknaden ser ljusare ut inför 2010. Vi har börjat se aktivitetet både på andrahandsmarknaden såväl som för nyproduktion. Inom SBC har vi samtidigt fortsatt arbetet med att fokusera på att vässa vårt kompletta erbjudande av ekonomi-, teknik- och juridiktjänster för bostadsrättsföreningar.

Processen med att avyttra projektverksamheten pågår fortfarande. Vi kan dock konstatera att marknadsförutsättningarna med bland annat restriktiv kreditgivning har gjort att en affär som denna tar längre tid än vad vi hade förväntat oss.

Mot bakgrund av den försiktiga återhämtningen på bostadsmarknaden har vi vid sidan av försäljnings-processen säkrat finansiering för projektet Fotö i Göteborgs skärgård och säljstartat projektet med de 21 fantastiska sjönära bostadsrätterna.

Om avyttringen av projektverksamheten inte genomförs är det viktigt att vi tryggar finansieringen av de övriga projekt vi har i portföljen för att säkerställa koncernens långsiktiga utvecklingen.

Vår kärnverksamhet Förvaltning har under perioden uppvisat en stabil utveckling. Vår nya organisation har ytterligare tagit form. Vi har fortsatt att ta kostnader för strukturförändringar, vilka vi förväntar oss ska ge positiva effekter från och med slutet av året.

Vi ser fortfarande att bostadsrättsföreningar upplever att extern professionell förvaltning är värdeskapande för bostadsrätterna. Vår bedömning är att marknaden för förvaltningstjänster får stöd av tillväxten inom nyproduktionen och prisuppgången på andrahandsmarknaden. Prisuppgången leder till att bostadsrättens andel av dess ägares förmögenhet stiger över tiden. Ytterligare drivkrafter är att det råder minskad vilja att prioritera styrelsearbete på fritiden, kombinerat med det ansvarstagande och de kompetenskrav som styrelseuppdraget utgör. Avlastning via professionell rådgivning blir därmed allt mer eftertraktat.

Under kvartalet har vi lanserat nya tjänster samtidigt som vi kontinuerligt vidareutvecklar vårt webb-baserade kundsystem ”Vår Brf”.

Även om marknadsbilden ljusnat sedan i våras blickar vi med fortsatt ödmjukhet framåt. Utifrån den stabila plattform som vår breda kundbas och våra långa kundrelationer utgör, fortsätter vi vår utveckling som det mest kompletta kunskaps- och tjänsteföretaget inom bostadsrättsförvaltning.

Helena Skåntorp

MARKNAD

BNP-fallen i den svenska ekonomin såväl som utländska ekonomier spås vara över enligt Konjunkturinstitutet och tillväxten bedöms öka successivt under 2010 och 2011. Företag och hushåll har enligt Konjunkturinstitutet stärkts i sin syn på det ekonomiska läget, men stämningsläget är fortfarande svagare än normalt.

Bostadsbyggandet fortsatte att försvagas under hela första halvåret, enligt Boverket, samtidigt som efterfrågan på bostadsrätter ökade starkt under andra kvartalet. Det påbörjades preliminärt endast

1 000 bostadsrätter i landet under första halvåret, vilket är 75 procent färre än genomsnit¬tet under åren 2005–2007. Knappt hälften av dessa byggs i Storstockholm.

Byggandet av bostadsrätter bedöms ha ökat något efter sommaren men för helåret spås den lägsta nivån på tio år. Boverket spår att antalet påbörjade bostäder 2009 kommer uppgå till 16 500 bostäder, varav knappt 3 000 bostadsrätter. För 2010 spås bostadsbyggandet öka med 25 procent och kan komma att öka till 20 500 bostäder, varav knappt 5 000 bostadsrätter.

Bostadsrättspriserna på andrahandsmarknaden har ökat under årets tredje kvartal, enligt Mäklarsamfundet. Mäklarsamfundets undersökning om bostadsmarknaden, Mäklarinsikt, visar att priserna på bostäder förväntas vara oförändrade under perioden september till november även om fler än tidigare spår högre bostadspriser.

SBC gynnas om bostadsrättsmarknaden präglas av hög aktivitet och stigande bostadsrättspriser då det ökar behovet av förvaltningstjänster. Ägarbyten ökar arbetsbelastningen för bostadsrätts-föreningarnas styrelser. Stigande priser höjer samtidigt bostadsrättens andel av dess ägares förmögenhet och utgör ett incitamentet till en förvaltning som stärker värdena i bostadsrätts-föreningens fastighet. Det stimulerar samtidigt nybyggnationen av bostadsrätter och därmed även marknadstillväxten för förvaltningstjänster.

SBC har upplevt att ombildningarna till bostadsrätts-föreningar kraftigt har avtagit under 2009 jämfört med tidigare år. Vissa indikationer finns dock på att ombildningarna ökar under senare delen av 2009. Men beslutscyklerna i föreningarna har samtidigt förlängts på grund av den restriktiva kreditmarknaden. SBC förväntar sig därför inte några större effekter av stora ombildningar i år.

SBC upplever att efterfrågan på tjänster till bostadsrättsföreningar är stabil. Konjunktur- och ränteläget innebär också ett gynnsamt tillfälle för likvida föreningar att investera i fastigheten i form av ombyggnationer och reparationer, bland annat för att uppnå kostnadseffektivare drift.

SBC bedömer att konkurrenssituationen är oförändrad.

(För fullständig rapport se bifogad fil.)