DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI - 30 SEPTEMBER 2011

STÄRKT RÖRELSEMARGINAL UNDER TREDJE KVARTALET

JAN – SEPT 2011 I SAMMANDRAG

• Intäkterna för perioden januari-september 2011 uppgick till 191 (271) mkr.
  • Rörelseresultatet för perioden januari-september 2011 uppgick till 25 (-24) mkr.
  • Resultat efter skatt under januari-september 2011 uppgick till 19 (-19) mkr.
  • Resultatet per aktie uppgick för de tre första kvartalen 2011 till 1,44 (-1,53) kr.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -3 (-77) mkr.
  • Eget kapital per den 30 september 2011 uppgick till 89 (64) mkr och soliditeten till 56 (33) procent.
  • Riktad nyemission om 14 mkr till Didner & Gerge småbolagsfond genomförd under andra kvartalet.
  • Omorganisation under andra kvartalet har lett till ökat kundfokus.

TREDJE KVARTALET 2011 I SAMMANDRAG

• Tredje kvartalets intäkter uppgick till 57 (57) mkr.
  • Rörelseresultatet för tredje kvartalet 2011 uppgick till 14 (6) mkr.
  • Resultat efter skatt för tredje kvartalet uppgick till 13 (2) mkr.
  • Resultatet per aktie uppgick för till 0,93 (0,20) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick under kvartalet till 0 (-32) mkr.
  • Förändring i placeringsinriktningen av redovisningsmedlen har gett önskad effekt i form av ett mer stabilt resultat.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

• Styrelsen har fastställt nya långsiktiga finansiella mål för SBC-koncernen.

(För komplett delårsrapport se bifogad fil)

Koncernen

2011 juli-sept

2010 juli-sept

2011 jan-sept

2010   jan-sept

2010 jan-dec

Intäkter, mkr

Rörelseresultat, mkr

Rörelsemarginal, %

neg

Rörelseresultat före andra vinster eller förluster, netto

varav Förvaltning, mkr

Kassaflöde från den löpande verksamheten, mkr

Kassaflöde per aktie, sek

Eget kapital per aktie, sek

Avkastning på eget kapital, %

neg

Soliditet, %

Resultat per aktie, sek

-1:53

-2:16

Antal medarbetare vid periodens slut

VD HAR ORDET…

Jag kan med glädje konstatera att SBC gjort ett starkt tredje kvartal, även sett i förhållande till att kvartalet normalt sett är bolagets starkaste period under året. Intäkterna var oförändrade för koncernen men ökade inom Förvaltningen med närmare sju procent jämfört med motsvarande period föregående år. Jag ser en kraftigt förstärkt rörelsemarginal för såväl koncernen som Förvaltningen. Efterfrågan på våra tjänster är fortsatt stark samtidigt som vi ser de önskvärda effekterna av tidigare genomförda kostnadsreduceringar.

SBC har under kvartalet sett en ökad aktivitet och marknadsfokus på våra lokalkontor. Den nya organisationen som infördes under andra kvartalet har redan fått positivt genomslag i verksamheten. Organisationsförändringen innebar att en ansvarig Konsultchef tillsattes på varje lokalkontor och ett team av konsulter övertog den tidigare rollen som Kundansvarig. Syftet var att skapa en plattare och mer flexibel organisation som arbetar närmare kunden. Därmed ökar servicenivån och kundnyttan samtidigt som möjligheterna till en ökad marknadsbearbetning förstärks. Jag är övertygad om att detta kommer att ge resultat i form av både fler kunder och ökad lönsamhet framöver.

Förändringen i placeringsinriktning av redovisningsmedlen som slutfördes under andra kvartalet har gett önskad effekt. Vi har en lägre ränterisk och därmed ett resultat som varierar i mindre utsträckning. Samtliga redovisningsmedel har under hela tredje kvartalet varit placerade på räntebärande konto i bank, vilket skapar en stabilitet som märks extra tydligt i tider av turbulens på kapitalmarknaderna. Vår ambition är att verksamheten ska uppvisa en stabil utveckling.

Segmentet Övrig verksamhet fortsätter att minska i omfattning, allt enligt plan. Vår målsättning är att verksamheten inom detta segment ska vara kraftigt reducerad från och med kommande årsskifte.

Efter beslut i SBC ek förs fullmäktige står det nu klart att SBC ek för byter namn till Bostadsrätterna. Sedan bolaget bildades har vi och SBC ek för delat varumärket SBC. Syftet med namnbytet är att tydliggöra att bolaget och den ekonomiska föreningen, som är SBCs huvudägare, är två olika organisationer. Varumärkesseparationen är positiv då bolaget behåller det starka varumärke som SBC utgör samtidigt som organisationerna inte längre riskerar att förväxlas.

Under året har ett projekt för att införa ett nytt fastighetssystem inletts. Fastighetssystemet är ett centralt verktyg i SBCs verksamhet för bland annat avisering till boende. Det nya systemet kommer långsiktigt ge ytterligare kvalitetsförbättringar och effektiviseringsmöjligheter. Under fjärde kvartalet kommer arbetet intensifieras och planen är att projektet kommer att avslutas under inledningen av 2012. Kostnaderna för projektet tas löpande.

SBC fortsätter framåt på den inslagna vägen. Målet att öka intäkterna kvarstår och uppnås genom attraktiva kunderbjudanden och en ökad marknadsbearbetning. Arbetet med att ytterligare kvalitetssäkra och effektivisera arbetsprocesserna fortgår. Vi har kommit en bra bit på väg och ser positiva effekter av vårt arbete. SBC har en effektiv och konjunkturokänslig affärsmodell med ett starkt kunderbjudande, vilket blir ännu tydligare i en period av svagare ekonomisk utveckling.

Mot bakgrund av den positiva utvecklingen och de framtida planerna för koncernen fastställde styrelsen nya långsiktiga finansiella mål. Rörelsemarginalen ska uppgå till minst 15 procent. SBC ska genom organisk lönsam tillväxt omsätta minst 300 mkr 2015.

Sammantaget har vi mycket goda förutsättningar att stärka vår position som en ledande aktör på marknaden för förvaltningstjänster till bostadsrättsföreningar.

Niklas Knight

För ytterligare information hänvisas till:

Niklas Knight, VD och koncernchef

niklas.knight@sbc.se

0709-24 44 30

Karin Iversen, CFO

karin.iversen@sbc.se

0709-42 84 40

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB (publ) är ett av landets ledande företag inom bostadsrätt. Bolagets affärsidé är "Vi skapar och förvaltar värden för bostadsrättsföreningar, bostadsrättsägare och bosparare". SBC tillhandahåller kostnadseffektiva tjänster inom ekonomi, teknik och juridik för bostadsrättsföreningar. SBC har sex kontor runt om i landet med ca 200 anställda. 2010 var koncernens intäkter 339 mkr. Bolaget är noterat på NGM Equity.