Delårsrapport 1 januari - 30 september 2018

Fortsatt förbättring av rörelseresultatet

1 juli–30 september

•  Intäkterna uppgick till 101 (101) mkr.

•  Rörelseresultatet uppgick till 17 (15) mkr.

•  Periodens resultat uppgick till 13 (12) mkr vilket motsvarar 0,32 (0,28) kr per aktie.

•  Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 8 (10) mkr.
  •  Under kvartalet har Stefan Lindberg tillträtt som ny affärsområdeschef för juridik.

1 januari–30 september

• Intäkterna uppgick till 318 (314) mkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till 45 (40) mkr.
  • Periodens resultat uppgick till 35 (31) mkr vilket motsvarar 0,84 (0,74) kr per aktie.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 55 (44) mkr.

VD HAR ORDET

UNDER ÅRETS TREDJE KVARTAL ser vi en fortsatt förbättring av vår rörelsemarginal, som uppgår till 17 % i kvartalet, drivet av tydliga effekter från våra genomförda förbättringsprojekt. Dessa projekt, tillsammans med en fortsatt tillväxt av vår avtalsbundna affär, har skapat en stabil grund för vår förbättrade lönsamhet. Till det ser vi en fortsatt hög efterfrågan av tilläggstjänster såsom projektledning och juridik. Totalt har rörelsemarginalen ökat med 14 % under kvartal tre och med 13 % ackumulerat jämfört med föregående år. Tillväxten under årets tredje kvartal begränsas dock av en lägre andel tilläggsuppdrag inom den tekniska förvaltningen. Även volymerna avseende panter och överlåtelser är något lägre än motsvarande period 2017.

Kassaflödet från den löpande verksamheten har ackumulerat förbättrats med 25 % jämfört med föregående år. Även volymen av redovisningsmedel fortsätter att öka under årets tredje kvartal. Intäkterna från dessa är dock fortsatt låga, en direkt följd av det låga ränteläget.

De projekt som vi har genomfört under mina första sex kvartal på SBC har varit fokuserade på lönsamhet framför tillväxt. Genom den nya organisationen, integreringar av tidigare förvärvade verksamheter, vårt processinriktade arbetssätt tillsammans med nya digitala tjänster har vi nu lagt en stabil grund för att skapa en ökad tillväxt i verksamheten, såväl organisk som genom eventuella förvärv. Vi har under året sett en viss konsolidering på den fragmenterade förvaltningsmarknaden. SBC har som strävan att vara delaktig i denna konsolideringsprocess.

Under september månad 2018 steg bostadsrättspriserna med 2 % på riksnivå, enligt Svensk Mäklarstatistik. Den senaste månaden ökade även priserna i samtliga storstadsområden och årets tredje kvartal visar på genomgående prisökningar i hela landet till skillnad från årets andra kvartal.

Vi på SBC jobbar dagligen med målsättningen att göra fastighetsägandet och styrelsearbetet enklare för våra kunder genom en kompetent och aktiv förvaltning. Som ett led i detta arbete har vi under året lanserat en mobilapp. Appen förenklar styrelsearbetet för våra kunder och säkerställer att man inte missar viktiga händelser och aktiviteter.

Vår fortsatta tillväxt i kombination med ökad lönsamhet och starkt kassaflöde skapar goda förutsättningar för det fortsatta arbetet med att utveckla våra erbjudanden till våra kunder. SBC är Sveriges ledande oberoende leverantör av förvaltningstjänster till bostadsrättsföreningar och jag ser med stor tilltro fram emot det fjärde kvartalet 2018.

Ola Gunnarsson

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB

(För fullständig rapport, ink tabeller, se bifogad fil)

För mer information kontakta:

Ola Gunnarsson VD och koncernchef
ola.gunnarsson@sbc.se

Emil Lundström CFO
emil.lundstrom@sbc.se

-------------------

Denna information är sådan information som SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 oktober 2018 kl.08:30 CET