DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI - 31 MARS 2009

(NGM:SBC)

Bibehållen omsättning på stabil förvaltningsmarknad

• Intäkterna för perioden jan-mars 2009 uppgick till 63 (62) mkr.*

• Rörelseresultatet för perioden jan-mars 2009 uppgick till -3 (-10) mkr.*

• Periodens resultat under jan-mars 2009, inklusive verksamhet till försäljning, uppgick till -7 (-37) mkr.

• Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -16 (-13) mkr.*

• Eget kapital per 31 mars 2009 uppgick till 58 mkr och soliditeten uppgick till 8 procent. Per den 31 december 2008 uppgick eget kapital till 65 mkr och soliditeten till 10 procent. Efter genomförd nyemission uppgår soliditeten till 19 procent.

• På årsstämman beslutades om att inleda en process för att sälja SBC Mark.

• Efter kvartalets utgång har nyemission om cirka 100 mkr genomförts och fulltecknats.

*Enligt IFRS 5 redovisas dotterbolaget SBC Mark AB (affärsområde Projektutveckling) som verksamhet till försäljning och säredovisas i resultat- och balansräkningen. Markerade nyckeltal gäller kvarvarande verksamheter. Jämförelsetalen är omräknade. Övriga nyckeltal gäller för totala koncernen.

(För tabell se bifogad fil.)

VD HAR ORDET…

Under första kvartalet har försäljningsprocessen av SBC Mark inletts och arbetet med att kraftsamla kring moderna förvaltningstjänster för bostadsrättsföreningar har intensifierats.

Vi har genom ett målmedvetet paketerande av våra tjänster skapat oss en plattform för att öka volymen till befintliga och nya kunder och därmed för att ta marknadsandelar. Vi har också stärkt våra finanser via nyemissionen som blev klar i maj.

Effektiviseringsarbetet av det nya SBC har fortsatt, varvid omfattande personalförändringar har genomförts inom den ekonomiska förvaltningen. Nettoeffekten av förändringarna är att vi kommer att bli 50 medarbetare färre, samtidigt som vi vässat vår bemanning med ett tydligare kundfokus. De finansiella effekterna av dessa förändringar förväntar vi oss kunna se resultat av mot slutet av året.

Bostadsmarknaden har under första kvartalet återhämtat sig något med nyvunnen energi från Riksbankens räntesäkningar. Ombildningen till bostadsrätter samt nyproduktion har dock skett fortsatt ytterst restriktivt under inledningen av året.

Glädjande är att vi märker av att bostadsrätts-föreningar allt mer inser att extern professionell förvaltning är värdeskapande för bostadsrätterna. Vår bedömning är att marknaden för förvaltnings-tjänster ökar trots det tuffa konjunkturläget. Drivkrafter för marknadsutvecklingen är bostadsrättens stigande andel av dess ägares förmögenhet. Ytterligare drivkrafter är även att det råder en minskad vilja att prioritera styrelsearbete på fritiden kombinerat med den komplexa boendeform som bostadsrätten utgör. Vi fokuserar därför allt mer på att förtydliga vårt kompletta erbjudande av ekonomi-, teknik- och juridiktjänster till nya såväl som våra existerande kunder.

Processen med avyttringen av affärsområde Projektutveckling, SBC Mark AB, har inletts.

Vi blickar med ödmjukhet framåt och tar oss med de åtgärder vi genomför steg för steg närmare det nya SBC där vi ska vara marknadsledande inom förvaltningstjänster till bostadsrättsföreningar. Vi ser därmed att vår bas med 2 450 kunder ger ett bra utgångsläge för den fortsatta tillväxten.

Helena Skåntorp

(För fullständig rapport se bifogad fil.)