Det här gäller för inneboende i bostadsrätt

När den ekonomiska oron ökar är det allt fler som letar efter alternativa boendeformer. Att både vara och ha inneboende kan vara en väg till lägre månadskostnad, men hur ser egentligen reglerna för inneboende i bostadsrätter ut? SBC reder nu ut vad lagen säger och förklarar vad både bostadsrättsägare och bostadsrättsföreningar bör ha koll på.

För den som har lite extra plats i hemmet kan en inneboende vara ett bra sätt att få ner boendekostnaderna. Det finns även andra fördelar utöver de ekonomiska, som att känna sig tryggare, få sällskap och kunna hjälpas åt med sysslor. Men att ha en inneboende kan innebära vissa utmaningar och det är därför viktigt att fastställa regler samt ha koll på hyresavtalet som ska skrivas på av båda parter.

Inneboende innebär att lägenheten bebos av ytterligare en eller flera personer utan att de har självständigt brukande av den. Det är i princip alltid tillåtet att ha inneboende och som bostadsrättsägare behöver man inte be styrelsen om lov innan någon flyttar in. Däremot får inackorderingen av den inneboende enligt lag inte medföra skada eller olägenhet för föreningen eller föreningens medlemmar. Bostadsrättsägaren måste också ha kontroll över boendet, annars har styrelsen rätt att neka tillstånd.

– Om man funderar på att ta in en inneboende är det viktigt att känna till de juridiska rättigheterna för båda parter. Hyresavtalet ska innehålla hyresbelopp, betalningsfristen och eventuella ytterligare skyldigheter som parterna har. Gränsdragningen mellan inneboende och andrahandsuthyrning är i vissa fall hårfin. För att inte riskera att bryta mot föreningens regler är det därför viktigt att ta reda på vad som faktiskt gäller innan någon flyttar in, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

Det bostadsrättsföreningen kan göra om en inneboende skulle orsaka störningar, som nedskräpning eller höga ljudnivåer, är att skicka en skriftlig varning. Eftersom det är bostadsrätthavaren som har kontrollen över lägenheten ligger ansvaret på denne även om det är inneboenden som stör. Fortsätter störningarna finns det en risk att bostadsrätthavaren inte får behålla rätten till bostaden.

– En bostadsrätt kan ha en eller flera inneboende som, om betalning ska ske, betalar en skälig hyra. Kostnaden får inte vara påtagligt högre än bostadens totala drift- och kapitalkostnad. Utgå från den procentuella andel boyta som hyresgästen har rätt till och beräkna utifrån det. Även om det inte krävs att styrelsen informeras om inneboende kan det vara bra att dela informationen med föreningen så att alla är medvetna om det, avslutar Therese af Jochnick.

Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: therese.afjochnick@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 560 mkr år 2022.