Didner & Gerge Småbolagsfond tecknar aktier i SBC för 14 Mkr

Styrelsen i SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB (publ) har idag beslutat om nyemission av 1 247 950 aktier till kursen 11:20 kronor att tecknas av fonden Didner & Gerge Småbolag. Härigenom tillförs SBC 13 977 040 kronor. Didner & Gerge Småbolag, som dessförinnan ej ägt aktier i SBC, når därigenom en ägar- och röstandel om 9,1 procent och blir därmed näst största ägare.

Beslutet förutsätter bolagsstämmans godkännande. Styrelsen har beslutat att kalla till extra bolagsstämma tisdagen den 21 juni. Bolagets huvudägare SBC ek för har utfäst sig att rösta för ett godkännande. Didner & Gerge Småbolagsfond har utfäst sig att teckna aktierna på de beslutade villkoren.

Emissionskursen 11:20 kronor överensstämmer nära med aktuell börskurs.

Genom att emissionen tecknas av Didner & Gerge Småbolagsfond sparar SBC de emissions- och garantikostnader som en emission med företrädesrätt för aktieägarna skulle ha medfört och som hade blivit betydande i relation till emissionslikviden.

- ”Bolagets balansräknings struktur gör det välkommet med en ökning av det egna kapitalet. Vidare eftersträvar bolagets styrelse, och även huvudägaren, en mer balanserad fördelning av ägandet i bolaget, vilket en riktad emission till Didner & Gerges Småbolagsfond medverkar till” säger Lennart Hedquist, styrelseordförande i SBC.

Lennart Hedquist, styrelseordförande SBC, tel 070-671 54 30, e-post: lennart.hedquist@bredband.net

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB (publ), är ett av landets ledande företag inom bostadsrätt. Bolagets affärsidé är "Vi skapar och förvaltar värden för bostadsrättsföreningar, bostadsrättsägare och bosparare". SBC tillhandahåller kostnadseffektiva tjänster inom ekonomi, teknik och juridik för bostadsrättsföreningar. SBC har sex kontor i landet med totalt drygt 200 anställda. 2010 var koncernens intäkter 339 mkr. Bolaget är noterat på NGM Equity.