E-handeln skapar nya behov i bostadsrättsföreningen

E-handeln har vuxit de senaste åren och många väljer nu att handla hemifrån i stället för i butik. Spring i trapphuset, paket som står i vägen och utelämnade portkoder är bara några av e-handelns effekter. SBC tipsar nu om hur föreningen kan underlätta inför årets julhandel.

Snart är det dags för Black Friday vilket sätter fart på årets julhandel. Pandemin har påskyndat digitaliseringen och idag väljer många att handla på internet och få sina leveranser hemskickade i stället för att gå till en fysisk butik. Det kan underlätta för den som föredrar att beställa hemifrån i lugn och ro, men e-handeln påverkar också bostadsrättsföreningar och de boende i fastigheten på olika sätt.

Ett stort flöde av leveranser innebär mycket spring i trapphusen, inte minst av obehöriga personer som inte bor i fastigheten. För de som använder portkod, kan utelämnandet av denna till obehöriga innebära en säkerhetsrisk. Porttelefon och digitala nyckellösningar ger bättre säkerhet och kontroll över aktiviteten i porten. Dessutom kan man med digitala nyckellösningar skicka tillfälliga nycklar till leveransbud och ta emot paket utan att själv behöva vara hemma.

– För att alla ska känna sig trygga i föreningen är det viktigt att de som bor i fastigheten ser till att obehöriga inte tar del av portkoden. Ett alternativ är givetvis att möta upp leverantören vid entrén om det är möjligt. Föreningen har även ett ansvar att påminna medlemmarna om risken, samt att byta ut koden med jämna mellanrum. Ett tips är att installera en digital nyckellösning i entrén för att öka säkerheten och underlätta för leveranserna, säger Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

Egna leveransboxar utanför porten
E-handeln skapar även nya behov i form av plats för paketen som levereras. Att installera egna leveransboxar i föreningen är en lösning som kan underlätta för både boende i fastigheten och för de som levererar paketen. Dessutom gör det att man slipper obehöriga i trappuppgången.

– Att leveranser hem till dörren har blivit så lättillgängligt är såklart positivt för den som föredrar att handla hemifrån. Men det kan också skapa problem när paketen står i vägen, särskilt för barnfamiljer med barnvagnar och för äldre som har svårare att ta sig fram. Detta märks särskilt under stora shoppinghögtider som Black Friday och julhandeln. Med leveransboxar utanför porten samlas alla leveranser på ett ställe och möjliggör en smidig paketleverans för alla parter, säger Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
Telefon: 0704-840 092
E-post: per.karlsson@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 500 mkr år 2021.