Få BRF:er arbetar tillräckligt med säkerhetsfrågor

Trygghet är en av de viktigaste faktorerna för att trivas i sin bostad. Det är också en fråga som tar stor plats i samhället i takt med att kriminaliteten brer ut sig över landet. Trots detta visar nya siffror från Sveriges Bostadsrättsrapport att var tionde bostadsrättsförening inte arbetar med säkerhet överhuvudtaget och tre av tio uppger att arbetet endast är i mindre eller liten utsträckning.

Under det senaste året har flera bostadsrättsföreningar i landet blivit påverkade av den ökade kriminaliteten i Sverige. Det rapporteras löpande i media om skjutningar, sprängningar och felaktig bokföring. Nu visar Sveriges Bostadsrättsrapport att en tredjedel av landets bostadsrättsägare inte alltid känner sig trygga i sin bostad. Tre av tio menar dessutom att föreningen de bor i inte arbetar i någon större utsträckning med frågor rörande säkerhet och tre av tio vet inte hur arbetet med säkerheten ser ut idag.

– Att så mycket som en tredjedel inte alltid känner sig trygga i sin bostad är oroande med tanke på att bostaden ska vara en trygg och fast punkt. Det är också väldigt viktigt för att trivas. Här ser vi stor förbättringspotential. Bostadsrättsföreningar kan göra mycket för att öka säkerheten i fastigheten utan att det behöver kosta mycket. Organiserad grannsamverkan, systematisk översyn av fastigheten och utemiljön, diskussion om kamerabevakning och katastrofplan är exempel som föreningen bör sätta sig in i, säger Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk förvaltning på Sveriges BostadsrättsCentrum.

Obehöriga gäster, inbrott och felaktig folkbokföring – detta oroar bostadsrättsägare

Det som oroar svenska bostadsrättsägare mest i och omkring fastigheten är att obehöriga ska ta sig in i trapphuset, det uppger 35 procent. Inbrott i lägenhet eller cykelförråd är också en vanlig anledning till oro. En femtedel uppger även att de känner oro över skjutningar, sprängningar och att någon ska folkbokföra sig olovligt på ens adress. Dessutom är det närmare tre av tio som menar att otrevliga grannar är något som oroar när de befinner sig i sin bostad.

Kamerabevakning är numera den säkerhetsåtgärd som flest önskar sig i anslutning till sitt boende. Det uppger var fjärde bostadsrättsägare. Brandsläckare, belysning med sensorer och digitala lås kommer därefter. Föregående år låg hjärtstartare i topp, något som i år minskat med sex procentenheter till 19 procent.

– Efter att media rapporterat mycket om bostadsrättsföreningar som blivit utsatta för sprängningar och skjutningar är det förståeligt att det oroar många. I perioder blir det extra mycket spring i trapphus och för att minska risken för detta kan bostadsrättsföreningen byta portkod oftare och installera digitala lås. Att grannar skapar oro är ett problem, eftersom du inte kan påverka vem du har som granne. För därför en dialog med styrelsen ifall en granne gör dig orolig eller om de är för högljudda. Styrelsen har ett ansvar att utreda grannar som stör och sker ingen förbättring kan uppsägning av lägenheten bli aktuellt, säger Per Karlsson.

Läs hela rapporten här: https://www.sbc.se/bostadsrattsrapporten/

Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: per.karlsson@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningar: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 4600 kunder, 400 anställda och omsatte 675 mkr år 2023.