Grillning, rökning och högljudda fester: Nu börjar balkongbråkens högsäsong

Sommarvärmen är på ingång och svenskarnas balkonger nyttjas allt mer. Men i och med att fler börjar vistas utomhus ökar också risken för konflikter grannar emellan. SBC sammanfattar nu vilka regler som gäller och vad som bör undvikas för att hålla god grannsämja under sommaren.

Under pandemin då många tillbringade mycket tid i hemmet blev klagomål bland grannar ett växande problem. Historiskt sett är januari, februari och mars de månader där flest uttryckningar sker, men år 2021 var det under vårmånaderna som grannarna störde allra mest. De vanligaste klagomålen som SBC får in rör oftast grillning, rökning eller högljudda grannar. Grillning på balkongen får bara ske om föreningens ordningsregler tillåter det, men rökning på balkong eller uteplats kan däremot aldrig förbjudas.

­­– Det är föreningens ordningsregler som avgör vad man får och inte får göra på sin balkong. Som boende är det dock alltid viktigt att visa respekt mot sina grannar. Även om det till exempel inte går att förbjuda rökning på balkongen är detta en vanlig källa till konflikter. Om man störs av sin granne är det bra att i första hand föra en dialog med personen i fråga. Hjälper det inte bör man i nästa steg kontakta styrelsen, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på̊ SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Balkongregler – vad är det som gäller?
Som bostadsrättsförening är det viktigt att ha tydliga ordningsregler där det framgår vad som är förbjudet att göra på balkongen. Så länge ordningsreglerna är rimliga och inte förbjuder saker som är allmänt förekommande är det helt upp till varje förening att bestämma vad som är tillåtet och inte. I vissa föreningar tillåter man exempelvis grillning på balkongen med förutsättning att det inte medför en brandrisk. Även enstaka fester med hög musik kan tillåtas men grundprincipen är att alltid visa hänsyn till sina grannar.

Som bostadsrättsägare är det också okej att pynta och dekorera sin balkong, med förutsättningen att det inte påverkar fastigheten. Insynsskydd och blomlådor på insidan av balkongen är alltså okej, medan borrning och målning inte är tillåtet utan föreningens godkännande.

Statistik från Svenska Störningsjouren AB:

Uttryckningar 2020 Uttryckningar 2021 Uttryckningar 2022 Uttryckningar 2013–2022
Januari 7,2% 11,4% 15,1% 10,5%
Februari 5,7% 9,2% 12,7% 8,6%
Mars 6,9% 8,9% 11,9% 9,0%
April 10,2% 11,7% 7,8% 8,5%
Maj 6,5% 11,3% 8,3% 8,0%
Juni 9,3% 7,8% 5,9% 8,1%
Juli 10,3% 6,0% 5,4% 7,8%
Augusti 8,7% 6,6% 5,4% 7,2%
September 5,9% 5,4% 6,8% 6,6%
Oktober 8,5% 6,1% 6,0% 7,5%
November 8,9% 6,9% 6,3% 8,4%
December 11,7% 8,8% 8,4% 9,8%
Totalt 1211 1399 976 9845

Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: therese.afjochnick@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 560 mkr år 2022.