Hårdare straff för de som stör och skräpar ner

Stadgar och regler är viktiga för att landets bostadsrättsföreningar ska uppnå en trygg och trivsam miljö. Även om majoriteten anser att de sköter sig uppger drygt en av tio att de brutit mot uppsatta ordningsregler. Men vilka regler vill landets bostadsrättshavare införa? Högst upp på listan hamnar straff för nedskräpning, olovlig andrahandsuthyrning och störande grannar.

I Sveriges Bostadsrättsrapport 2022 visar det sig att 11 procent någon gång brutit mot föreningens stadgar eller regler. Hur bostadsrättsföreningarna ska få ännu fler att följa de uppsatta reglerna är en ständig diskussion. Nytt för årets undersökning är frågan om vilka regler som landets bostadsrättshavare skulle vilja införa om lagen hade tillåtit. Resultaten visar att hela 42 procent vill införa straff eller avgift för boende som skräpar ner och lika många vill se samma påföljder för otillåten andrahandsuthyrning. Straff eller avgift för de som stör sina grannar ligger också högt på listan av de regler som bostadsrättsägare vill införa i sin förening.

– Att majoriteten följer föreningens ordningsregler är bra men något problematiskt är såklart att så pass många har brutit mot reglerna. När någon missköter sig drabbar det ofta andra medlemmar och konflikter kan då uppstå. Vid sådana tillfällen är det viktigt att styrelsen hanterar situationen på rätt sätt. I årets rapport ser vi att nära hälften inte vet hur deras förening hanterar konflikter bland medlemmar och det tyder på att landets styrelser behöver bli tydligare i hur de arbetar med konflikthantering, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på SBC.

Dålig koll på lagar och regler bland bostadsrättshavare

Trots att majoriteten uppger att de sköter sig är det många som inte är insatta i de lagar och regler som finns att förhålla sig till. Hela 35 procent uppger att de inte vet eller har dålig koll på vilka lagar och regler som finns för bostadsrättshavare. Bland de som uppgett att de någon gång brutit mot reglerna är det vanligaste att slänga grovsopor bland vanligt hushållsavfall, låta bli att källsortera och att störa på otillåten tid.

Läs hela rapporten här: https://www.sbc.se/bostadsrattsrapporten/.

Dessa regler vill landets bostadsrättsägare helst införa

1. Straff/avgift för boende som skräpar ner                                                           42 %

2. Straff/avgift för olovlig andrahandsuthyrning                                                    42 %

3. Straff/avgift för boende som stör                                                                         39 %