Hög tid för bostadsrättsföreningar att se över tomma ytor

Räntan är hög och bostadsbyggandet bromsar in. Tuffa tider för många men samtidigt ett ypperligt tillfälle för landets bostadsrättsföreningar att se över möjligheterna att utnyttja tomma ytor. SBC ger fem tips på hur en bostadsrättsförening kan nyttja sin fastighet på bästa sätt i rådande ekonomi.

Den höga räntan sätter press på landets bostadsmarknad, något som innebär utmaningar men även möjligheter för landets bostadsrättsföreningar. Att omvandla tomma lokaler till lägenheter är en sådan möjlighet som kan ge stora ekonomiska vinster för en förening. Vinster som i slutändan gynnar medlemmarna. Arbetet är dock komplext och kräver ordentligt med förarbete och engagemang från styrelsen.

– Många föreningar funderar på om det är värt mödan att omvandla en lokal eller vind till en lägenhet. Står lokalen tom är det i stort sett alltid fördelaktigt att omvandla lokalen då föreningen långsiktigt vinner ekonomiskt på det. Utöver välbehövliga intäkter från försäljningen kan det även leda till lägre avgifter för de boende. I de fall lokalen redan är uthyrd är det dock bra att tänka ett extra varv då man annars riskerar att förlora hyresintäkten. Den här hösten är en bra tid att påbörja en omvandling då det ekonomiska läget gör att man kan förhandla ner priserna och hitta tillgängliga entreprenörer men också för att eftersatt underhåll kan innebära problem med försäkringsbolaget, säger David Jost, Chef Projektledning och Energi på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

SBC ger fem tips för att lyckas med omvandlingen:

Utvärdera befintliga ytor

Om en bostadsrättsförening går i tankarna att omvandla en vakant lokal eller vinden till lägenheter är det första steget att kartlägga fastigheten noggrant för att identifiera vilka befintliga ytor som skulle kunna omvandlas. Det är också viktigt att ta föreningens budget i beaktande när byggnormer som takhöjd, ljusinsläpp och boarea ska kartläggas. Förstudiens utfall varierar beroende på läget, storleken, årsavgiften och ytan. Viktigt i nästa skede är att ansöka om bygglov.

Planera långsiktigt

Omvandling av lokaler är ett stort beslut och därför är det viktigt att bostadsrättsföreningen tänker långsiktigt. Vid planering bör föreningen därför ställa sig frågan om ytan kommer behövas så långt som 20 år fram i tiden. När en lokal väl konverterats om till en lägenhet är det svårt att konvertera tillbaka bostaden till en lokal.

Utforma tillvägagångssätt

Om föreningen väl beslutat sig för att en omvandling ska genomföras, finns det ett flertal sätt att gå till väga. Det går dels att sälja av byggrätten till en byggentreprenör som köper lokalen och blir tillfällig medlem. Byggföretaget hjälper då till att bygga om lokalen till en eller flera lägenheter och bistår även med hjälp att sälja bostadsrätterna vidare. Riskerna för föreningen minimeras i detta fall och tillvägagångssättet brukar således rekommenderas av SBC. Det är även viktigt att föreningens stadgar tillåter juridiska personer som medlemmar. Om så inte är fallet måste stadgarna ändras, vilket kräver två stämmobeslut efter varandra.

Sälja till befintlig medlem

Ett annat tillvägagångssätt är att sälja lokalen till en befintlig medlem som tar på sig huvudansvaret för att omvandlingen genomförs på ett korrekt sätt. Om föreningen väljer att göra så bör föreningen ha insyn i arbetet. Då blir det särskilt viktigt att resultatet besiktigas.

Slutligen kan föreningen välja att utföra arbetet själva. Det kan vara ekonomiskt fördelaktigt vid försäljning men under arbetets gång är det bostadsrättsföreningen som står ansvariga för att projektet färdigställs. Man får då vara extra förberedd på att oförutspådda komplikationer kan dyka upp.

Glöm inte de rättsliga aspekterna

Till sist är det viktigt att föreningen skriver på ett avtal i vilket det framkommer på vilka villkor som föreningen upplåter lokalerna och hur omvandlingen ska genomföras. Omvandlingsprocessen är komplex och kräver mycket arbete. Styrelsen bör därför ha insyn i arbetet och vara aktiva längs resans gång så att inte något går snett. SBC kan bistå med hjälp i både det praktiska arbetet och med rådgivning samt kontrollering.

David Jost

Chef Projektledning och Energi, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB

E-post: david.jost@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 560 mkr år 2022.