Högsäsong för lägenhetsinbrott: Så håller du tjuvarna borta i höst

När höstmörkret gör entré börjar högsäsongen för lägenhetsinbrott. Bara under fjolåret anmäldes över 6000 lägenhetsinbrott i Sverige, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå. SBC tipsar nu om några förebyggande åtgärder som håller tjuvarna borta.

Hösten har gjort sitt intåg och när mörkret faller kommer även inbrottstjuvarna. År 2021 anmäldes 6002 lägenhetsinbrott i Sverige och enligt statistik från Brå är oktober och december särskilt drabbade. Inbrottstjuvar väljer ofta måltavlor där de kan jobba ostört och inte sällan känner de redan till att de boende är bortresta. Men genom några enkla medel kan man minska risken för att bli drabbad.

– Som bostadsrättsförening kan det vara bra att se över belysning och växtlighet inför hösten. Den enklaste vägen in för tjuvar är nämligen från platser där det är mörkt och insynsskyddat. Andra tips är att sätta rutiner för byte av portkod, samverka med dina grannar och vara observant på okända personer i trapphuset. Ser man någon man inte känner igen kan det vara bra att fråga vad personen har för ärende i fastigheten. Bara att hälsa kan räcka för att göra en inbrottstjuv obekväm, säger Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

För den enskilde bostadsrättshavaren finns det också vissa saker som är viktiga att tänka på, särskilt inför en resa. Det gäller att få det att se ut som att någon faktiskt är hemma, trots att så inte är fallet.

– Att låta grannar veta att man ska resa bort och be någon ta hand om posten är några åtgärder som förebygger inbrott. Man bör också vara försiktig med uppdateringar i sociala medier som visar att man är bortrest, eftersom inbrottstjuvar ofta väljer ut bostäder där de vet att ingen är hemma. Att sätta timer på belysningen kan vara ett bra sätt att avskräcka inbrottstjuvar och ett tips under rådande energiprisläge är att byta till energieffektiva LED-lampor. Ett uppkopplat hemlarm ger såklart också viss trygghet, men det är viktigt att komma ihåg att det inte ger ett automatiskt skydd mot inbrott, avslutar Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Tre tips för att hålla tjuvarna borta i höst:

• Se över larm, belysning och växtlighet. Nedklippta buskar och bra belysning minskar möjligheten för inbrottstjuvar att agera ostört. Närvarostyrd utomhusbelysning gör det lättare att märka när någon befinner sig runt fastigheten och dessutom minskar det även elförbrukningen. En larmcentralansluten larmsensor i exempelvis trapphus och källargångar ökar också tryggheten. För den enskilde boende kan det vara bra att undvika stora och skymmande växter i fönsterna.

• Samverka med dina grannar. Inför rutiner för byte av portkod och hjälp varandra att hålla koll på vilka som rör sig i fastigheten. Var uppmärksam på okända personer som befinner sig i trapphuset och fråga personen vad den har för ärende om du ser någon du inte känner igen. Var också försiktig med att släppa in okända personer genom porten.

• Förbered innan du reser bort. Be någon ta hand om din post och sätt en timer på belysningen för att få det att se ut som att någon är hemma. För att göra det på ett mer energieffektivt sätt kan man byta ut all belysning till LED-lampor. Under resan bör man också undvika uppdateringar i sociala medier som avslöjar att man är bortrest.

Per Karlsson, Affärsområdeschef Teknisk Förvaltning, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: per.karlsson@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 500 mkr år 2021.