Husdjur, grillning och fester: Det kan orsaka bråk mellan grannarna

Våren är här med både varmare väder och ljusare kvällar. Det innebär också att många flyttar ut möbler och inreder på balkongen. Men i takt med att fler tar sig ut uppstår också en risk för osämja mellan grannarna. SBC berättar nu vilka regler som gäller på balkongen så att grannar kan hålla god stämning sinsemellan hela sommaren.

Hemmakontoret har för många blivit ett faktum och när solen tittar fram kan det vara trevligt att ta med sig jobbet ut på balkongen. Mindre trevligt blir det dock om en granne röker, spelar hög musik eller har hundar som skäller. Att bli störd av en granne är ett relativt vanligt problem eftersom både dygnsrytm och vanor kan gå isär. Bostadsrättsföreningens styrelse har ett åtagande att motverka störningar, men i många fall kan grannarna lösa problemen på egen hand.

Föregående år kom en majoritet av störningsärendena in under det första halvåret visar statistik från Störningsjouren. När våren gör sitt intåg är de vanligaste klagomålen som SBC får in relaterade grillning, rökning eller oväsen. Att grilla på balkongen är endast tillåtet om föreningens ordningsregler godkänner det, men att röka på balkongen eller uteplatsen är inte något som föreningen kan förbjuda. Det kan vara bra att föreningen har tydliga ordningsregler även för husdjur, fågelmatning och blomlådor, eftersom det också är saker som kan ligga till grund för konflikter.

– Det är alltid viktigt att vara respektfull mot sina grannar och inte störa mer än nödvändigt. Att bo i en fastighet med lägenheter innebär dock att det förekommer så kallade ”levnadsljud” som exempelvis barnskrik. Men andra ordningsregler bestäms av föreningen. Om man upplever problem med att en granne stör och inte märker en beteendeförändring efter att själv ha sagt till ska styrelsen kontaktas för att vidta åtgärder och få störningarna att sluta, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på̊ SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

Vad gäller på balkongen?

Det är viktigt att bostadsrättsföreningen är tydliga med vilka ordningsregler som gäller. Dessa ska vara rimliga och de saker som är allmänt förekommande får inte förbjudas – i övrigt är det helt upp till föreningen att bestämma. Att grilla på balkongen är exempelvis tillåtet i vissa föreningar, så länge det inte utgör en fara för brand. Enskilda fester och hög musik kan också tillåtas men vid de tillfällena är det fortfarande viktigt att visa hänsyn till sina grannar.

Det går bra att pynta balkongen - så länge inte fastigheten påverkas går det bra att dekorera med exempelvis insynsskydd och blomlådor. Vill man däremot borra eller måla behövs föreningens godkännande.

Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: therese.afjochnick@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningar: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 4600 kunder, 400 anställda och omsatte 675 mkr år 2023.