Knepen som få tänker på: Så kan din bostadsrättsförening tjäna pengar

Under den senaste tiden har räntorna skenat iväg och utgifterna ökar även med höjda energipriser och inflation. Många bostadsrättsföreningar ser nu över alternativ som kan ge mer pengar till kassan utöver höjda avgifter. SBC ger därför fem förslag på hur din BRF kan tjäna pengar.

Höga räntor, höjda vardagskostnader och ökade utgifter gör att många bostadsrättsföreningar står inför en utmanande ekonomisk tid. Enligt förvaltningsexperten SBC finns det flera strategier som bostadsrättsföreningar kan använda sig av för att öka sina intäktskällor. Det är styrelsen och stämman som slår fast om investeringarna i fastigheten, men såväl bostadsrättsföreningar som bostadsrättsinnehavare kan gynnas av att följa dessa tips.

– Vi är medvetna om de utmaningar som många bostadsrättsföreningar ställs inför i dagens ekonomiska klimat. Som bostadrättsförvaltare är det viktigt för oss att stödja våra förvaltade föreningar genom att utforska olika sätt att utöka sina intäktskällor och stärka den ekonomiska grunden. Möjligheterna att utveckla en BRF är många och behöver inte vara särskilt komplicerade, säger David Gutierrez, Marknad- och försäljningschef på Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

SBC:s fem tips för att tjäna och spara pengar som bostadsrättsförening:

Omförhandling av föreningens lån

Många bostadsrättsföreningar gör sina största besparingar i samband med omförhandlingen av lån. Efter att Riksbanken höjt räntan blir det extra viktigt och det gäller att inte vara rädd för att byta bank om räntan på din befintliga bank är för hög. Bostadsrättsföreningen får vara förberedd på att det krävs handlingskraft för att få igenom den mest förmånliga räntan.

Sänka försäkringspremier med förebyggande åtgärder

Genom riskbedömningar och förebyggande åtgärder kan din BRF spara stora summor på försäkringskostnader. Att installera och underhålla säkerhetssystem, inbrottslarm, brandlarm och brandsläckare, kan minska risken för inbrott och brand och därmed påverka försäkringspremierna positivt. För att trygga både medlemmar och fastigheten ytterligare har SBC har tillsammans med försäkringsförmedlaren Gallagher tagit fram en av de mest omfattande fastighetsförsäkringarna på marknaden – på så sätt minskar risken för stora utlägg ifall något oväntat händer.

Bra läge att omvandla ytor
Att omvandla outnyttjade ytor som exempelvis lokaler eller vindsutrymmen till lägenheter är ett sätt för föreningar att göra ekonomisk vinst. I många fall gynnar det även medlemmarna som får lägre avgifter. Just nu är det många som oroar sig för framtiden och ekonomin vilket leder till att föreningar skjuter på nya projekt – men enligt SBC är det därför en bra tid att påbörja denna typ av projekt. Entreprenörer kommer med största sannolikhet att behöva möta den skakiga marknaden som har mindre köpkraft än tidigare, samtidigt som prognosen för räntan talar för att den kommer ha gått ner när projektet väl genomförs. Att ombilda lokaler är en långsiktig investering som kan leda till en bra ekonomisk vinst.

Se över elavtal och energibesparande tjänster

Bostadsrättsföreningar kan göra stora besparingar genom att sänka energiförbrukningen och se över nuvarande elavtal. Likt inlåningsräntan finns även här möjligheter att låta eldistributörer offerera kring det bästa elpriset för just din bostadsrättsförening. Andra energibesparande tjänster värda att se över kan exempelvis vara installation av energieffektivt ventilationssystem, vattenbesparande åtgärder samt fönster- och dörrbyte som kan förhindra värmeförluster under de kalla månaderna.

Installera solceller

Genom att installera solcellsanläggningar på fastigheten kan bostadsrättsföreningar producera och sälja överskottsel till elbolag, vilket kan bidra till betydande intäkter på lång sikt, samtidigt som man främjar hållbarhet. En BRF får sälja egenproducerad el, upp till 255 kW, utan att betala energiskatt för anläggningen. För de föreningar som betalar skatt finns en skattereduktion på såld överskottsel som uppgår till 60 öre per kWh, upp till 18 000 kr per år.

David Gutierrez
Marknad- och försäljningschef, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: david.gutierrez@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 560 mkr år 2022.