KOMMUNIKÉ FRÅN SBC, SVERIGES BOSTADSRÄTTSCENTRUM AB, ÅRSSTÄMMA 2009

(NGM:SBC)

Vid årsstämman i SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB, vilken avhölls i Stockholm måndagen den 23 mars, fattades samtliga beslut i linje med styrelsens och valberedningens förslag.

− Vi har nu lagt ett för SBC turbulent 2008 bakom oss. Vi har påbörjat ombyggnationen av det problemfyllda bostadsprojektet Eolshäll och vidtagit rättsliga åtgärder mot tidigare entreprenörer och ansvariga inom SBC. Med företrädesemissionen och den inledda avyttringen av SBC Mark lägger vi grunden för det nya SBC, där Förvaltning står i förnyat fokus. Vi satsar härmed på vår kärnkompetens på en marknad med tillväxtpotential, sade Helena Skåntorp, VD och koncernchef på SBC.

Företrädesemission

Stämman godkände styrelsens förslag till företrädesemission med en emissionslikvid om omkring 100 Mkr inklusive förslaget om ändring av bolagsordningen. Emissionsförslaget innebär att bolagets aktieägare äger företrädesrätt att för fem (5) befintliga aktier i SBC teckna sju (7) nya aktier. Emissionskursen är 13,75 kronor per aktie, vilket innebär att bolaget tillförs högst 100,1 miljoner kronor, före emissionskostnader. Emissionen omfattar högst 7 280 000 aktier, envar med ett kvotvärde om 10 kronor, innebärande att SBC aktiekapital ökas med högst 72 800 000 kronor till högst 124 800 000 kronor fördelat på högst 12 480 000 aktier. Fullständiga villkor och anvisningar kommer att offentliggöras och distribueras till aktieägarna från och med den 27 mars och återfinnas även på www.sbc.se.

SBC Mark

Stämman godkände styrelsens förslag om att avyttra SBC Mark.

Utdelning

Stämman beslutade att ingen utdelning lämnas för 2008 i enlighet med styrelsens förslag.

Val av styrelse och revisor

Till styrelseledamöter omvaldes Göran Andersson, Marianne Flink, Curt Källströmer, Mats-Olof Ljungkvist, Susanna Marcus, Tomas Matsson och Lennart Hedquist. Till styrelsens ordförande omvaldes Lennart Hedquist.

Nuvarande mandatperiod för bolagets revisor utgår vid årsstämman 2012.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2008.

Eolshäll

En genomgång av händelserna under 2008 kring det problemfyllda bostadsprojektet Eolshäll presenterades av VD och Styrelseordförande. Advokatfirman White & Case redogjorde för granskningen av dokumentationen avseende projektet och revisorn redogjorde för sin syn på händelserna. Det konstaterades att SBC interna regler och rutiner har åsidosatts. SBCs styrelse och ledning har vidtagit rättsliga åtgärder gentemot tidigare ansvariga inom SBC Mark och entreprenörer. Ombyggnadsarbetet med nya entreprenörer pågår och väntas vara klart första kvartalet 2010.

Övrigt

I övrigt fattades samtliga beslut i enlighet med framlagda förslag. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till det fullständiga förslaget till årsstämman som återfinns under Bolagsstyrning på www.sbc.se

− Dagens beslut har lagt grunden för att skapa ett stabilare SBC med lönsam tillväxt och mindre riskexponering. Vi bedömer att företrädesemissionen kombinerat med avtalade checkräkningskrediter och koncernens finansiella tillgångar säkerställer finansieringen av verksamheten i enlighet med det kommande prospektet till nyemissionen”, sade Lennart Hedquist, styrelseordförande SBC.

Helena Skåntorp VD och koncernchef, SBC Sveriges BostadrättsCentrum AB (publ)

Telefon: 08-501 150 00, 070-818 39 07

E-post: helena.skantorp@sbc.se