KOMMUNIKÉ FRÅN SBC SVERIGES BOSTADSRÄTTSCENTRUM AB ÅRSSTÄMMA 2010

(NGM: SBC)

Vid årsstämman i SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB, vilken avhölls i Stockholm tisdagen den 23 mars, fattades samtliga beslut i linje med styrelsens och valberedningens förslag.

- Efter ett spännande år som chef för förvaltningsverksamheten ser jag framemot att leda ett lönsamt SBC som om fem år är dubbelt så stort som idag och som är den tydliga marknadsledaren inom förvaltnings-tjänster till bostadsrättsföreningar, sade Niklas Knight, nytillträdd VD och koncernchef på SBC.

Utdelning

Stämman beslutade att ingen utdelning lämnas för 2009 i enlighet med styrelsens förslag.

Val av styrelse och revisor

Stämman beslutade att antalet ledamöter minskas med en person till sex ledamöter. Till styrelseledamöter omvaldes Marianne Flink, Curt Källströmer, Mats-Olof Ljungkvist, Tomas Matsson och Lennart Hedquist. Till styrelsens ordförande omvaldes Lennart Hedquist. Göran Andersson och Susanna Marcus avböjde omval. Johan Nordenson valdes in som ny ledamot i styrelsen.

Johan Nordenson är civilekonom, född 1954 och rådgivare med egen verksamhet inom fastighetsaffärer och corporate finance. Han har en bakgrund inom bank- och fastighetsvärlden med corporate finance, strategisk planering och koncernledningsarbete. Vidare har han civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm och har genomgått doktorandkurser bland annat på Harvard Business School.

Samtliga ledamöter är oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen. Samtliga ledamöter förutom Lennart Hedquist är oberoende i förhållande till bolagets större aktieägare. En närmare presentation av samtliga föreslagna ledamöter finns på bolagets hemsida www.sbc.se.

Nuvarande mandatperiod för bolagets revisor utgår vid årsstämman 2012.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2009.

Övrigt

I övrigt fattades samtliga beslut i enlighet med framlagda förslag. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelse till årsstämma 2010, vari förslagen till beslut framgår. Kallelsen återfinns under Bolagsstyrning på www.sbc.se/bolagsstyrning.

- SBC har nu lagt de turbulenta åren bakom sig. Med stabila finansiella resurser och med lägre riskexponering står det nya SBC därmed redo att med krafttag ta den ledande positionen på marknaden för förvaltningstjänster, sade Lennart Hedquist, styrelseordförande SBC.

Lennart Hedquist, Styrelseordförande SBC, tel 070-671 54 30, e-post: lennart.hedquist@riksdagen.se

Niklas Knight, VD och koncernchef SBC tel 0709-24 44 30, e-post: niklas.knight@sbc.se

Karin Iversen, CFO SBC, tel 0709-42 84 40, e-post: karin.iversen@sbc.se