Kommuniké från SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB extra bolagsstämma

Vid den extra bolagsstämman i SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB, vilken avhölls i Stockholm tisdagen den 21 juni 2011, godkändes styrelsens beslut om riktad nyemission till Didner & Gerge Småbolagsfond.

Stämman i SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB (publ) har idag godkänt styrelsens beslut av den 27 maj 2011 om nyemission av 1 247 950 aktier till kursen 11:20 kronor att tecknas av fonden Didner & Gerge Småbolag. Härigenom tillförs SBC 13 977 040 kronor. Didner & Gerge Småbolag, som dessförinnan ej har ägt aktier i SBC, når genom emissionen en ägar- och röstandel om 9,1 procent och blir därmed näst största ägare i bolaget.

Emissionskursen 11:20 kronor överensstämmer nära med den börskurs som var aktuell i samband med att det villkorade erbjudandet från styrelsen gavs till Didner & Gerge Småbolagsfond. Genom att emissionen tecknas av Didner & Gerge Småbolagsfond sparar SBC de emissions- och garantikostnader som en emission med företrädesrätt för aktieägarna skulle ha medfört och som hade blivit betydande i relation till emissionslikviden.

−”Bolagets styrelse, och även huvudägaren, eftersträvar en mer balanserad fördelning av ägandet i bolaget, vilket en riktad emission till Didner & Gerges Småbolagsfond medverkar till. Vidare gör ­ strukturen i bolagets balansräkning det välkommet med en ökning av det egna kapitalet”, säger Lennart Hedquist, styrelseordförande i SBC.

Lennart Hedquist, styrelseordförande SBC, tel 070-671 54 30, e-post: lennart.hedquist@bredband.net

Niklas Knight, VD och koncernchef SBC, tel 0709-24 44 30, e-post: niklas.knight@sbc.se

Karin Iversen, CFO SBC, tel 0709-42 84 40, e-post: karin.iversen@sbc.se