Lagändringar, avgiftshöjningar och skenande elpriser: Det blir bostadsrättsföreningens största utmaningar 2023

År 2022 har varit ett turbulent år för landets bostadsrättsföreningar. Ökade räntor, rusande elpriser och osäkra omvärldsfaktorer är ämnen som varit ständigt aktuella. SBC tar nu tempen på vilka frågor som engagerar landets föreningar inför det kommande året.

Det gångna året har på många sätt varit ett rekordår. Elpriserna har varit dyrare och styrräntan har höjts mer än någonsin, vilket resulterat i att många föreningar behövt höja sina avgifter. Samtidigt har inflationen drivit upp kostnader och ökat den ekonomiska oron. Vid årsskiftet träder dessutom flera ändringar i bostadsrättslagen i kraft, vilket kan påverka styrelsens arbete i bostadsrättsföreningen.

– Nu går vi in i ett nytt år med fortsatt stora utmaningar för landets bostadsrättsägare, inte minst ekonomiskt. Många har drabbats av den höjda räntan i kombination med ökade driftkostnader och vi väntar oss att många kommer behöva höja sina avgifter under det kommande året. Detta är en fråga som står fortsatt högt på agendan. Under kommande år blir det också extra viktigt för föreningar att förhandla om räntan på sina lån, säger Markus Pålsson, Affärsområdeschef Ekonomisk Förvaltning på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

De nya ändringarna i bostadsrättslagen som träder i kraft vid årsskiftet kan innebära ett behov av utredningsarbete i styrelsen. Bland annat ställs nya krav på upplåtelseavtal och mäklarnas objektsbeskrivningar samt föreningarnas årsredovisningar. Ändringarna innebär också att en bostadsrättsförenings stadgar inte längre kan göra avsteg från principen att en medlem i en bostadsrättsförening endast har en röst på föreningsstämman.

– Den nya lagen innebär ett ökat skydd för både den som köper och äger en bostadsrätt. Efter flera uppmärksammade fall av kapade bostadsrättsföreningar kommer medlemmarnas rösträtt nu stärkas och det kommer också krävas vissa nyckeltal i årsredovisningen som gör den lättare att förstå. Nu är det extra viktigt att styrelser runt om i landet har koll på vad som faktiskt gäller från och med årsskiftet, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

Heta ämnen hos landets bostadsrättsföreningar inför 2023:

• Energikrisen
    Hur man ska klara de rekordhöga elpriserna är en fråga som många föreningar arbetar med, särskilt under årets kallaste månader. Under det kommande året kommer många bostadsrättsföreningar behöva se över hur de kan effektivisera sin elförbrukning.

• Avgiftshöjningar
    Styrräntan har rekordhöjds under året och mycket talar för att vi inte nått toppen än. Hur föreningar, i synnerhet de med hög skuldsättning, ska sätta sina avgifter för medlemmarna kommer därför vara en glödhet fråga även under 2023. Som förening blir det nu viktigt att våga ta rätt beslut kring avgiften.

• Hållbara investeringar
    Hållbarhet blir allt viktigare i föreningar och inför 2023 har regeringen satsat stort på laddinfrastruktur. Hållbara investeringar som laddstolpar, men även solpaneler och möjlighet att mäta sin egen energiförbrukning, kommer därför vara högaktuella under kommande år.

Markus Pålsson, Affärsområdeschef Ekonomisk förvaltning, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: markus.palsson@sbc.se

Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
E-post: therese.afjochnick@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 500 mkr år 2021.