NIKLAS KNIGHT NY VD OCH KONCERNCHEF FÖR SBC FRÅN 23 MARS 2010

(NGM:SBC)

SBC Sveriges BostadsrättsCentrums styrelse har utsett Niklas Knight till VD och koncernchef för SBC. Niklas Knight är sedan drygt ett år chef för affärsområde Förvaltning vilket i allt väsentligt utgör SBCs verksamhet. Ny CFO blir Karin Iversen, idag biträdande CFO och biträdande chef för affärsområde Förvaltning. Niklas och Karin tillträder sina befattningar i samband med årsstämman då VD och koncernchef Helena Skåntorp och CFO Leif Carlsson lämnar sina befattningar.

Niklas Knight är 43 år och systemvetare från högskolan i Karlstad. Han började på SBC i december 2008 som chef för affärsområde Förvaltning. Niklas Knight har tidigare haft chefsbefattningar inom DHL och varit management konsult på Cap Gemini .

Karin Iversen är 44 år och civilekonom från Stockholms Universitet. Hon har mångårig erfarenhet som CFO, bland annat från Jarowskij, och har en bakgrund som auktoriserad revisor.

VD och koncernchef Helena Skåntorp och CFO Leif Carlsson har, efter den genomförda avyttringen av merparten av affärsområde Projektutveckling, båda valt att lämna SBC för att undvika dubbla ledningsfunktioner. De lämnar SBC under andra kvartalet 2010.

"Niklas Knight har varit en viktig kraft i att utveckla SBCs tjänsteverksamhet för bostadsrättsföreningar det senaste året. Jag är övertygad om att SBC under Niklas ledning kommer att bli Sveriges ledande aktör inom bostadsrättsförvaltning", säger Lennart Hedquist, Styrelseordförande SBC.

Niklas Knight, tillträdande VD och koncernchef SBC, Tel 0709-24 44 30, e-post: niklas.knight@sbc.se

Helena Skåntorp, avgående VD och koncernchef SBC, Tel 0708-18 39 07, e-post: helena.skantorp@sbc.se

Leif Carlsson, avgående CFO SBC, Tel 0730-74 50 64, e-post: leif.carlsson@sbc.se

Lennart Hedquist, Styrelseordförande SBC, Tel 070-671 54 30, e-post: lennart.hedquist@riksdagen.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB (publ), är ett av landets ledande företag inom bostadsrätt. Bolagets affärsidé är "att i alla delar av förvaltningskedjan skapa, förvalta och utveckla värden som är till nytta för bostadsrättsföreningar och boende samt tillvarata bospararnas intresse". SBC tillhandahåller kostnadseffektiva tjänster inom ekonomi, teknik och juridik för bostadsrättsföreningar. SBC har sex kontor i landet med totalt drygt 200 anställda. 2009 var koncernens intäkter 253 mkr. Bolaget är noterat på NGM Equity.